آفتاب

برگزاری تظاهرات معترضان در مالزی علیه نخست‌وزیر

برگزاری تظاهرات معترضان در مالزی علیه نخست‌وزیر

معترضان در مالزی برای تظاهراتی دو روزه جهت درخواست استعفای نخست‌وزیر به خیابان‌های کوالالامپور آمدند.

معترضان در مالزی برای تظاهراتی دو روزه جهت درخواست استعفای نخست‌وزیر به خیابان‌های کوالالامپور آمدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی از زمانی که انتقال بی‌دلیل مبلغ 600 میلیون دلاری به حساب شخصی وی را گزارش داده‌اند به شدت هدف انتقادهای مختلف قرار گرفته است.

معترضان امیدوارند تا قدرت جنبش‌های مردمی نجیب رزاق را مجبور به کناره‌گیری کند اما تحلیلگران سیاسی معتقدند او در قدرت باقی خواهد ماند.

به گفته شاهدان شرایط امنیتی پیش از این تظاهرات افزایش یافته و دسترسی به میدان محل تجمع معترضان محدود شده بود. همچنین برخی رسانه‌ها گزارش دادند در صورت افزایش جمعیت معترضان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در کشور ارتش نیز وارد عمل شود.

پیش از این مقامات کوالالامپور درخواست گروه حامی دموکراسی "برسیه" را برای برگزاری تظاهرات رد کرده بودند. دولت در پی این درخواست دسترسی به وب‌سایت برسیه را مسدود کرده و پوشیدن لباس زردرنگ نماد این گروه را ممنوع کرده است.

در این میان جنبش مقابله با فساد موسوم به "شفافیت بین‌الملل" از دولت مالزی خواسته تا به قوانین و حقوق شهروندی برای برگزاری تظاهرات صلح‌آمیز احترام بگذارد.

با این حال تحلیل‌گران معتقدند جنبش برسیه به دلیل فقدان رهبری قوی نمی‌تواند حمایت اجتماعی را جذب کند.

آژانس ضداختلاس مالزی درباره مبلغ واریز شده به حساب نجیب توضیح داده است که این مبلغ، هدیه‌ای از "خاورمیانه" بوده و پیش از انتخابات 2013 پرداخت شده است. با این حال هویت اهداکننده این مبلغ افشا نشده است.

رزاق 62 ساله با این حال انجام هر اشتباهی را رد می‌کند و می‌گوید، هیچ مبلغی را از هیچ منبع شخصی دریافت نکرده است. او معاون و سایر وزرایی را که وی را زیر سوال بردند، اخراج کرده است.

انتهای پیام

کد N937387

وبگردی