آفتاب
رئیس موسسه سرم‌سازی رازی در گفت‌و‌گو با ایسنا:

تولید واکسن سیاه‌سرفه از سرگرفته می‌شود

تولید واکسن سیاه‌سرفه از سرگرفته می‌شود

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: تولید واکسن سیاه‌سرفه از سرگرفته می‌شود.

حمید کهرام در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه البرز، با اشاره به این که هر دوز سرم مار و عقرب گزیدگی 100 دلار به فروش می‌رسد، اظهار کرد: سرم‌های ضد مار و عقرب گزیدگی که در موسسه رازی تولید می‌شوند، از بهترین کیفیت برخوردارند و بسیاری از کشورها خواهان واردات این سرم‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: این سرم‌ها در موسسه رازی هنوز به روش قدیمی تولید می‌شوند و همین باعث محدودیت در تولید انبوه آنها می‌شود.

کهرام افزود: بخش زیادی از این سرم‌ها به مصرف داخلی می‌رسد و مقداری نیز به کشورهای همسایه از جمله عراق صادر می‌شود.

وی ادامه داد: این سرم‌ها ارزآوری مناسبی به کشور دارند؛ به طوری که هر دوز از آنها حدود صد دلار که درحال حاضر از قیمت یک بشکه نفت هم بیشتر است، فروخته می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم تا آخر سال به تکنولوژی جدید ساخت این سرم‌ها مجهز شویم، پیش بینی می‌شود حجم این تولیدات تا سه برابر افزایش یابد.

کهرام در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تلاش برای ازسرگیری تولید واکسن سیاه سرفه اشاره کرد و گفت: این واکسن تا پنج سال پیش در موسسه رازی تولید می‌شد؛ ولی به علت برخی مشکلات از جمله روش‌های قدیمی تولید، پروسه تولید آن متوقف شد.

رئیس موسسه رازی تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته، امیدواریم خط تولید این واکسن تا ابتدای سال 95 از سرگرفته شود.

این مسئول در ادامه به تولید کیت تشخیص بیماری یون در این موسسه اشاره کرد و گفت: بیماری یون یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هایی است که جمعیت گاو و گوسفندی را درگیر می‌کند.

وی اظهار کرد: این بیماری تا دوسال علایمی ندارد، ولی بعد از دوسال به ناگاه بروز کرده و تمام گله را درگیر می‌کند.

کهرام ادامه داد: درمان این بیماری بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است، به همین دلیل اگر دامی به این بیماری مبتلا شود حتما باید از سایر دام‌ها جداسازی و کشتار شود.

رئیس موسسه رازی گفت: محققان موسسه سرم سازی رازی به تازگی موفق به تولید کیت تشخیص بیماری یون شده‌اند که این اقدام در نهایت باعث پیشگیری از شیوع این بیماری و ورود خسارت‌های سنگین به دامدار می‌شود.

انتهای پیام

کد N937245

وبگردی