آفتاب
صادق المهدی:

گفتگوهای فعلی سودان مردود است/ احتمال بازگشتم به کشور وجود دارد

گفتگوهای فعلی سودان مردود است/ احتمال بازگشتم به کشور وجود دارد

رهبر جناح مخالف سودان با بیان اینکه هر گفتگویی که در آن طرف دیگر حضور نداشته باشد مردود است، گفت: در صورت فراهم بودن شروط صلح به کشور باز می گردم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، صادق المهدی که در حال حاضر در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی به سر می برد، گفتگوی جدی با دولت را به خاطر آنچه که سلطه فرد نامید، بعید دانست.

وی در مورد گفتگوی داخلی میان احزاب مختلف سودان اظهار داشت: ما مخالف این گفتگوها هستیم و به نظر آنچه که در جریان است گفتگو نیست و بیشتر فریب دادن خود است؛ چرا که طرف های گفتگو همان طرف های موجود در دولت هستند و مخالفان را نمایندگی نمی کنند.

المهدی تصریح کرد: موضع ما در قبال گفتگوها مشخص است و باید ریاست آن بر عهده یک گروه بی طرف باشد. رهبر جناح مخالف سودان در مورد شرط دولت مبنی بر داخلی بودن گفتگو و مخالفت با بین المللی کردن آن گفت: ما هم طرفدار گفتگوهای داخلی سودان هستیم و هیچوقت طرفدار بین المللی کردن آن نبودیم ولی باید طرفی در خارج از سودان گروه های مختلف را به هم نزدیک کند چرا که بحران های موجود باعث ایجاد عدم تفاهم و تقارن میان سودانی ها شده است.

وی افزود: تمام تصمیمات مربوط به امنیت و صلح سودان در خارج از کشور اتخاذ شده است و در سایه پیچیدگی شرایط برگزاری گفتگوها در خارج امری ضروری است. صادق المهدی در مورد تصمیم عمر البشر رئیس جمهوری سودان مبنی بر توافق آتش بس دو ماهه در نیل الازرق و جنوب کردوفان یادآور شد: انتظار می رفت آتش بس از به صورت دائمی باشد اما جنگ به خاطر شرایط حاکم متوقف شده است. ما در اصل و در صورت اثبات حسن نیت با توقف جنگ موافقیم و به طرف میانجی آفریقایی این موضوع را اعلام کرده ایم.

این مقام سابق سودان در مورد اظهارات مقامات دولتی مبنی بر پایان جنگ تا سال آینده و تحقق صلح در این کشور گفت: در حال حاضر سودان منطقه جنوبی را از دست داده است و درگیری هایی وجود دارد که پایان آن ممکن نیست و ادعای دولت در مورد پایان بخشیدن به شورش در دارفور درست نیست چرا که خشونت در این منطقه بیش از هر زمان دیگری تشدید شده است، از این رو من به اهالی سودان می گویم که باید به واقعیت کشور اذعان کرد و دولت موجود در خارطوم دیکتاتوری است که باعث تجزیه کشور شده است.

وی ادامه داد: در صورت فراهم بودن شروط صلح امکان بازگشتم به کشور وجود دارد و حضور من در خارج در شکیل گیری گفتگوی همه جانبه و کم کردن فاصله ها لازم بود. صادق المهدی آخرین نخست وزیر منتخب در سودان است که در سال ۱۹۸۹ توسط عمر البشیر رئیس جمهور فعلی این کشور برکنار شد.  

کد N937077

وبگردی