آفتاب

نه خانی آمده و نه خانی رفته/پرونده لیستی که در جیب خرازی ماند و استعفایی که پذیرفته نشد

نه خانی آمده و نه خانی رفته/پرونده لیستی که در جیب خرازی ماند و استعفایی که پذیرفته نشد

شب گذشته اعضای حزب ندا پس از یک جلسه 5 ساعته با استعفای صادق خرازی از شورای مرکزی ندا مخالفت کردند. اما این همه ماجرا نیست.

سید صادق روحانی: ماجرا از یک مصاحبه شروع شد، اگرچه ریشه اش به خیلی قبل تر باز می گشت. صادق خرازی در مصاحبه با یک هفته نامه گفته بود که «کسانی را یادم است که در دورانی که سفیر بودم با خارجی‌ها مذاکره می‌کردند و به دشمن ‌گرا می‌دادند؛ من آنها را به‌عنوان اصلاح‌طلب قبول ندارم. لیست‌شان را هم دارم و اگر قرار باشد روزی ارائه دهم، ارائه خواهم داد.» ( ایـــنـــجـــا )

این اظهار نظر خرازی بهانه به سایر اصلاح طلبان داد تا او را بیش از پیش مورد انتقاد قرار دهند. مواضع صادق خرازی در سال های اخیر از نظر بسیاری از اصلاح طلبان، اصلاح طلبانه نیست. به خصوص که خرازی مواضع تندی علیه خیلی از آن ها دارد. پس از این اظهارات خرازی در هفته نامه مثلث، موج انتقادات از او بالا گرفت. عبدالله رمضان زاده و محمدعلی ابطحی نخستین واکنش ها را به این گفته خرازی داشتند. رمضان زاده در صفحه فیسبوکش نوشت که «به نظر شما لیست دیپلمات‌های قاچاقچی نسخ خطی کتاب‌های قدیمی در جیب کیست؟!» ابطحی هم نوشت: «صادق خرازی در ادامه حرف های شیرین و متناقضش گفته که لیست اصلاح طلبانی که به دشمن گرا می دادند را در جیبش دارد. از این شیرین زدن ها قبلا هم در گفته هایشان بود. عبدالله رمضان زاده در این رابطه نوشته لیست دیپلمات های قاچاقچی نسخ خطی کتاب های قدیمی در جیب کیست. البته قاچاق زیر خاکی هم اضافه کنید راه دوری نمی رود. بهترین تلنگر را رمضان زاده برای اصلاح طلبی بدلی ندا داده است. واقعیت دیگر هم این است که تقسیم کنندگان شغل در کشور نه تنها با این تعابیر، که اگر کسی بگوید لیست اصلاح طلبان قاتل مظلومان بوسنی و فلسطین و افغان راهم در جیب دارد، باز هم در دادن پست افاقه نمی کند. حزب ندایی های خوبی که واقعا اصلاح طلب بودند و فقط امکانات نداشتند، در این موارد نمی‌خواهند موضع بگیرند؟» احمد پورنجاتی برخی دیگر از اصلاح طلبان هم واکنش های مشابهی داشتند. از سوی دیگر برخی روزنامه های اصلاح طلب نیز واکنش های تندی نسبت به  خرازی داشتند و حتی برخی از آن ها خرازی را به احمدی نژاد تشبیه کردند.

همه این انتقاد ها باعث شد تا صادق خرازی واکنش نشان دهد اما در چند مرحله. خرازی اول مصاحبه ای با روزنامه اعتماد کرد و در آن، سخنانش را تقطیع شده و تیتر یک هفته نامه مثلث را تحریف شده خوانده و توضیح داده که 10 روز پیش از آن همین حرف ها را به روزنامه جوان زده بوده و از اصلاح طلبان گلایه مند است که چرا در زمین رسانه های اصولگرا بازی می خورند. (ایــنــجــا)

اما این اظهارات صادق خرازی مدافعانی پیدا کرد که وضعیت او را در میان اصلاح طلبان پیچیده تر کرد. روزنامه کیهان درباره اظهارات اخیر او نوشت که «افشاگری صادق خرازی درباره زد و بند برخی اصلاح‌طلبان با بیگانگان موجب حملات شدید علیه وی شد.» (ایــــنــــجــــا) این دفاع تندترین مخالف اصلاح طلبان در حالی انجام شد که خرازی یک هفته قبلش گفته بود که نفوذی نیست.

بلافاصله صادق زیباکلام در مصاحبه ای اعلام کرد که خرازی  بااين حرفها مي خواهد عزيز دل اصولگراها باشد و در بين آنها جا بازکند درواقع اين پيام را به اصولگراها مي دهد که فکر نکيد من اصلاح طلب هستم درحالي که ايشان مي تواند بدون استفاده از چنين ادبياتي با اصولگرايان باشند.( ایــنـــجــــا)

همه این هجمه ها و انتقادات شدید و غلیظ باعث شد تا برخی ازاعضای حزب ندا واکنش نشان دهند و از موسس حزبشان دفاع کنند. سعید نورمحمدی از اعضای ارشد حزب ندای ایرانیان در یادداشتی خطاب به محمد علی ابطحی نوشت: اگرتاکنون اعضای حزب در برابر هجمه ها سکوت کردند و پاسخی به شما و دوستان تان ندادند به دلیل اعتماد به نفس زیادی است که داشته اند و اگر نبود اصرار حضرتعالی، باز هم پاسخ تان به عملکرد و موفقیت های آینده حزب محول می شد. در پايان دوستانه از شما درخواست می کنم هر زمانی ذهن شریف تان درگیر مساله اصلاح طلب بدلی و غیر بدلی شد به گذشته مراجعه کرده و زحمت سرچ در موتورهای جستجوگر را به خود بدهید و سخنانی که همین چند سال پیش علیه رئیس دولت اصلاحات و سایر بزرگان کردید را ببینید و پس از آن از موضع کانون اصلاح طلبی دنبال گشتن مصادیق اصلاح طلب بدلی و غیر بدلی باشید. (ایـــنــــجــــا)

حسن یونسی هم که از اعضای شورای مرکزی ندا است مشکل برخی‌ها با ندا را "جنبه شخصی و کینه فردی" دانست، گفت: این مشکل همچنان در بعضی موارد باقی است، اما اکثر موارد هم به‌مرور زمان برطرف شده است.(ایـــنـــجـــا)

با این وجود از فشارها بر صادق خرازی و حزب ندای ایرانیان کاسته نشد. همین مسئله باعث شد تا خرازی ازعضویت در شورای مرکزی حزب استعفا دهد. او در متن نامه استعفایش نوشت: هم‌نداییان عزیز، متاسفانه آنچه این روزها بر شما گذشت، هجمه‌های ناجوانمردانه رفیقان و رقیبانی بود که اخلاق را که مهمترین پیمان حیات اجتماعی است، زیر پا نهاده و با تهمت و افترا و دروغ، از گفته‌ای معلوم، شنیده‌ای مجهول ساختند. گویی برای رفیقان ديروز ، تازه ‌واردی بودیم که باید با نشانی رسانه‌های رقیب پی به منزلگه ما ببرند. حساب‌های کهنه را با حسادت‌های تازه درآمیختند و راه وحدت را به کج راهه زحمت بردند و شما را به خاطر کار ناکرده و نیت ناداشته نواختند.

او همچنین نوشت: اما برای گام‌های بزرگ نیاز به هموار کردن زمین است. شما جوانان بزرگ این مرز و بوم که همیشه تاریخ حماسه آفریدید، این بار هم خالق فرصت‌های بزرگ خواهید بود. بودن یا نبودن یک فرد، خللی در این عزم جمعی به سوی آینده‌ای مشحون از بردباری، اخلاق‌گرایی، تحمل مخالف و اعتلای ارزش‌های اجتماعی پدید نخواهد آورد. با این باور سترگ، با این دل امیدوار و با این دیده منتظر، از ریاست شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان استعفا می‌دهم. به عنوان عضوی کوچک در کنار خانواده بزرگ ندا و خانواده بزرگتر اصلاحات می‌مانم و همچون همیشه پاسدار دوستی‌ها و شکرگزار محبت‌های همه خواهم بود. (ایـــنــــجــــا)

اما این استعفا در جلسه روز گذشته شورای مرکزی حزب ندا به رای گذاشته شد و اعضا با آن مخالفت کردند. به هر روی، لیستی که صادق خرازی از آن سخن گفته همچنان در جیبش باقی مانده است و استعفای او نیز پذیرفته نشده است. گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته.

2929

 

 

کد N936721

وبگردی