آفتاب

اعتراض هزاران نفر در گواتمالا علیه رئیس‌جمهور این کشور

اعتراض هزاران نفر در گواتمالا علیه رئیس‌جمهور این کشور

ده‌ها هزار گواتمالایی به خیابانها ریختند تا خواهان استعفای رئیس جمهور کشورشان که متهم به دست داشتن در پرونده فساد مالی در گمرک شده، شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، تظاهر کنندگان گواتمالایی با برگزاری راهپیمایی در پایتخت و مناطق دیگر این کشور علیه "اوتو پرز" رئیس جمهور کشورشان که اخیرا پایش به یک رسوایی فساد مالی علیه مقامهای دولتش باز شده اعتراض کرده و خواهان استعفای وی شدند. این تظاهرکنندگان بنرهایی به دست داشتند که رویشان نوشته شده بود: "گواتمالا رئیس جمهور ندارد".

برخی اصناف نظیر رستورانهای مک دونالد در گواتمالا نیز از این اعتراضات حمایت کرده و در این راستا تعطیل شدند.

"فلیپه فلورس" معترض 25 ساله درباره پرز گفت: او نباید این حقیقت را نادیده بگیرد که مردم دیگر او را نمی خواهند.

پرز 64 ساله تاکید کرده که استعفا نخواهد کرد و متعهد شده که از فرآیند قانونی علیه خود که باعث بحران در گواتمالا چند روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 6 سپتامبر شده تبعیت کند.

دادگاه عالی گواتمالا اخیرا درخواست تلما آلدانا ، دادستان کل این کشور به منظور استیضاح پرز را پذیرفت اما این درخواست باید در کنگره نیز تصویب شود. کنگره یک کمیته پنج نفره را معرفی کرده تا تصمیم بگیرند آیا شواهد کافی برای صدور حکم تعقیب پرز وجود دارد یا خیر. کنگره گواتمالا یک بار تلاش کرده بود تا مصونیت قضایی پرز را لغو کند اما این تلاش بی نتیجه ماند.

در صورتی که پرز استعفا کند ممکن است به سرنوشت "روکسانا بالدتی" معاونش که چند روز پیش به دلیل نقش داشتن در فساد مالی در گمرکات گواتمالا دستگیر شد، دچار شود.

پرز در حالی که از تصمیم خود برای استعفا ندادن خبر داد در مصاحبه با یک شبکه رادیویی گفت که استعفا نیز یک گزینه است.

وی اظهار کرد: این یک تصمیم شخصی است. من از خدا خواستم خرد زیادی به من دهد تا ذهنی روشن پیدا کنم و بهترین تصمیم ها را برای مردم گواتمالا بگیرم.

انتهای پیام

کد N936568

وبگردی