آفتاب
گزارش خبری مهر؛

کلیله و دمنه کردی رونمایی شد/جایگاه ویژه قاضی در حوزه ادبیات کردی

کلیله و دمنه کردی رونمایی شد/جایگاه ویژه قاضی در حوزه ادبیات کردی

سنندج – طی مراسمی و به همت مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، شاهکار ادبی کلیله و دمنه به زبان کردی با ترجمه مرحوم احمد قاضی رونمایی و روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه پنج شنبه و طی مراسمی با حضور جمعی از مدیران و مسئولان دولتی، هنرمندان و نویسندگان حوزه زبان و ادبیات کردی کتاب ارزشمند کلیله و دمنه به زبان کردی در محل سالن جلسات دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج رونمایی شد.

در جریان برگزاری این مراسم که با حضور و استقبال خوب اقشار مختلف مردم به ویژه هنرمندان و فعالان فرهنگی مواجه شد جمعی از اعضای خانواده مرحوم احمد قاضی نیز حضور داشتند.

در این مراسم همچنین علاوه بر مدیران ادارات و سازمان های دولتی استان کردستان و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، جلالی زاده و صمدی دو نماینده سابق مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران نیز حضور داشتند.

ترویج زبان و ادبیات کردی اولویت مرکز کردستان شناسی است

محمد قربان کیانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در این مراسم با اشاره به فعالیت های فرهنگی در این واحد آموزش عالی گفت: در کنار توجه به فعالیت های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نگاهی ویژه به مباحث پژوهشی دارد.

وی با اشاره به روند تاسیس مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج بیان کرد: این مرکز در طول یک سال عمر خود خدمات خوبی را به عرصه زبان و ادبیات کردی ارائه کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج یادآور شد: خدمت به زبان و ادبیات کردی یکی از برنامه های اصلی مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج است و به همین دلیل انتظار می رود که این مرکز از سوی مسئولان و مدیران استان مورد حمایت قرار گیرد.

وی به ترجمه دو کتاب ارزشمند به زبان کردی اشاره کرد و افزود: در کنار ترجمه کتب ارزشمند کردی، مرکز کردستان شناسی نیز متولی و مجری برگزاری همایش های مختلفی بوده است.

وی ضمن تجلیل از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور عنوان کرد: خوشبختانه به برکت حضور رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی در کشور، توجه به فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی در اولویت قرار گرفته و به مسائل دانش بنیان نیز توجهی ویژه می شود.

در ادامه این برنامه، کیوان شافعی معاون پژوهش و فناری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز در سخنانی ضمن تجلیل از مقام و منزلت مرحوم احمد قاضی عنوان کرد: خدمات مرحوم قاضی به زبان و ادبیات کردی قابل توجه و شایان ستایش است.

وی با اشاره به دیگر برنامه های مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: این مرکز تلاش دارد که ضمن بهره برداری از تمامی ظرفیت های علمی و فرهنگی استان کردستان زمینه را برای اعتلا حوزه فرهنگ این استان فراهم کند.

امید ورزنده رئیس مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز در این مراسم طی سخنانی عنوان کرد: خدمت به زبان و ادبیات کردی در اولویت فعالیت ها و برنامه های مرکز کردستان شناسی قرار دارد و در این راستا انتظار می رود که از حمایت های مدیران و مسئولان استان بهره مند شویم.

وی اظهار داشت: مرکز کردستان شناسی تاکنون دو جلد کتاب منتشر کرده است و جلد سوم نیز با عنوان نمایشنامه های کردی طی هفته آینده رونمایی و وارد بازار نشر می شود.

وی از تدوین دانشنامه سنندج به عنوان یک اقدام ماندگار در حوزه زبان و ادبیات کردی اشاره کرد و افزود: این اثر ارزشمند نیز در دست تهیه و انتشار است و در صورت حمایت های مسئولان استان طی ماه های آینده وارد بازار نشر می شود.

اقدامات مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد واحد سنندج قابل تقدیر است

ابراهیم زارعی فرماندار شهرستان سنندج نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت ها و استعدادهای استان کردستان در حوزه فرهنگ و هنر بیان کرد: متاسفانه روز به روز از آمار افراد کتابخوان در استان کردستان کاسته می شود و این یک نقطه ضعف جدی است.

وی ادامه داد: ما در استان کردستان دارای توانمندی های ویژه ای هستیم و به همین دلیل باید ضمن استفاده از توانمندی های موجود زمینه را برای اعتلا و توسعه بیش از پیش حوزه فرهنگ و هنر فراهم کنیم.

فرماندار شهرستان سنندج ضمن تجلیل از خانواده مرحوم قاضی گفت: خانواده مرحوم قاضی خدمت زیادی به زبان و ادبیات کردی و فارسی داشتند و بدون شک گذشت زمان جایگاه و این تاثیر را به شکل بهتری نمایان می کند.

زارعی از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج تقدیر کرد و افزود: بدون شک دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با مشارکت در اینگونه برنامه ها اقدامات قابل تقدیری را اجرایی می کند و انتظار می رود که این روند رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد.

فرصت های خوب نظام اسلامی برای توجه به ادبیات کردی قابل تقدیر است

فتاح قاضی برادر زاده مرحوم احمد قاضی نویسنده، مترجم و روزنامه نگار کرد هم در این مراسم ضمن تقدیر از مسئولان دانشگاه آزاد و مرکز کردستان شناسی گفت: به راستی امروز به خود می بالم که در این جمع فرهیخته حضور پیدا کرده ام.

وی با اشاره به خوشنودی خود از حضور در این گونه مراسم ها بیان کرد: باید از نظام اسلامی تقدیر کرد که فضای خوبی را برای فعالیت های فرهنگی و هنری در حوزه زبان و ادبیات کردی را فراهم کرده است و امیدواریم که این روند رو به رشد همچنان ادامه پیدا کند.

برادرزاده مرحوم احمد قاضی گفت: حوزه زبان و ادبیات کردی دارای ظرفیت های بالای است و چهره های همچون مرحوم احمد قاضی در طول عمر خود در حوزه های مختلف شعر، روزنامه نگاری، نویسندگی و مترجمی فعالیت کرده و امروز به برکت همین فعالیت ها حوزه زبان و ادبیات کردی به خود می بالد.

در این مراسم همچنین یک پنل تخصصی با حضور جمال احمدی، کامبیز کریمی، شهباز محسنی و رضا شجیعی در خصوص ترجمه کردی کلیله و دمنه برگزار شد و اعضای این پنل به بحث تخخصی در خصوص جایگاه کتاب کلیله و دمنه و همچنین ترجمعه مرحوم احمد قاضی و فعالیت های وی در سایر حوزه های زبان و ادبیات کردی و فارسی پرداختند.

مرحوم احمد قاضی نویسنده، مترجم و روزنامه نگار برجسته کرد در سال 1315 در مهاباد دیده به جهان گشود و بعد از سالهای فعالیت های فرهنگی و ادبی در 17 خرداد ماه سال جاری دار فانی را وداع گفت.

مرحوم قاضی علاوه بر 20 سال سردبیری ماهنامه سروه، چنین عنوان کتاب را به زبان های کردی و فارسی تالیف و ترجمه کرده است و در این بخش نیز یکی از سرآمدان زبان و ادبیات کردی به شمار می رود.

کد N936168

وبگردی