آفتاب
معاون رئیس‌جمهور مطرح کرد؛

94؛ سال خانه‌تکانی در نظام برنامه‌ریزی کشور

94؛ سال خانه‌تکانی در نظام برنامه‌ریزی کشور

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: در خانه‌تکانی در نظام برنامه‌ریزی کشور لازم است منطقه و حوزه‌های برنامه پنجم را بررسی کنیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، محمد شریعتمداری در جلسه شورای اداری لرستان ضمن تبریک هفته دولت اظهار کرد: هفته دولت با نام نامی شهیدان رجایی و باهنر نام‌گذاری شده و این وجه تسمیه گران‌قدر به خاطر شهادت این دو بزرگوار بوده است. این هفته با آن‌که در اصل باید هفته حزن و اندوه دولت باشد، اما چون در آن گزارشی از عملکردهای دولت به استحضار مردم می‌رسد معمولاً موج عظیمی از خوشحالی را در بین مردم بوجود می‌آورد.

وی با اشاره به مدیریت شهیدان رجایی و باهنر در جامعه آن دوران، یادآور شد: با این‌که عمر این دولت بسیار کوتاه و مستعجل بود اما به لحاظ کارآمدی آن‌قدر به مردم خدمت کرد که گوی سبقت را از دیگر دیگران ربود. ویژگی‌های اخلاقی و انسانی شهیدان رجایی و باهنر در سمت ریاست جمهوری و نخست‌وزیری دولت ایران همچنان زبانزد خاص و عام است، سجایای اخلاقی و به‌ویژه نظم و انضباط در کار از مهم‌ترین ویژگی‌های این دو شهید بود. دولت شهیدان رجایی و باهنر یکی از بهترین دولت‌ها ازنظر تخصص و تحصیلات بود.

وی خاطرنشان کرد: در دولت‌های امروز نیز باید از تجمل و اسراف‌گرایی پرهیز شود، کما این‌که کارگزاران دولت باید به کوچک‌ترین مسائل در دولت اشراف داشته و کلان برنامه‌ریزی و خرد اجرا کنند.

معاون اجرایی رییس‌جمهور با اشاره به نام‌گذاری امسال ادامه داد: مهم‌ترین دستاورد این سال به دست آمدن سند برجام است که در این میان بصیرت و تسلط فوق‌العاده رهبر معظم انقلاب در کنترل بحث بر جام بی‌نظیر است.

وی افزود: مهم‌ترین موضوع در مذاکرات این است که موضوع توافق هسته‌ای بسته شد، مذاکرات به نتیجه رسید؛ بنابراین این دستاورد با ارزشی بود که به دست فرزندان غیور ملت انجام شد و امیدواریم که شاهد آثار مثبت آن در زندگی مردم باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دوران پسا تحریم در کشور اشاره کرد و گفت: در این راستا باید از همه ظرفیت‎های موجود در کشور برای رشد و توسعه استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران اظهار کرد: علیرغم افزایش ۱۹ درصدی صادرات نفت و افزایش ۲۳ درصدی صادرات پتروشیمی اما نتوانستیم به منابع حاصل از این افزایش‌ها دسترسی پیدا کنیم.

وی توافق هسته‌ای را پیروزی بزرگ و ارزشمندی دانست و گفت: باید برای ورود سرمایه گذاران جدید در شرایط پسا تحریم، برنامه‎ریزی جدی صورت گیرد. بررسی محصولات مورد نیاز و منتخب استان‌ها، انتخاب کشورهای هدف و سرمایه‎گذاران جدید با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های هر منطقه در دستور کار استانداران باشد.

وی با بیان این‌که «سال ۹۴ دارای ویژگی‌های خاص است»، گفت: این سال در واقع سال خانه‌تکانی در نظام برنامه‌ریزی کشور و اتمام برنامه پنجم توسعه است.

شریعتمداری در ادامه صحبت‎هایش با بیان این‌که «بعضی افراد اصلاً اعتقادی به‌نظام برنامه پنجم توسعه نداشتند»، گفت: ما اعتقاد داریم که باید در چارچوب برنامه‌ها عمل کنیم و اگر در جایی تخلفی مشاهده شد با آن برخورد کنیم. متأسفانه در یک مقطع زمانی مدیریت ناصحیح بر این برنامه حاکم شد و برخی آن را برنامه صهیونیستی خواندند که این سبب شد ما در کورس رسیدن به برنامه‌های سند چشم‌انداز عقب بمانیم. در خانه‌تکانی نظام برنامه‌ریزی کشور لازم است منطقه و حوزه‌های برنامه پنجم را بررسی کنیم، باید بررسی کنیم در چه حوزه‌هایی دچار عقب‌ماندگی هستیم و این موارد را به مرکز منعکس کنیم.

وی گفت: بر اساس نظام برنامه‌ریزی که در حال تغییر آن هستیم برنامه‌های ۱۰، ۲۰، پنج ساله و میان‌مدت باید تغییر کند و این تقسیم‌بندی‌ها که در نظام برنامه‌ریزی سنتی وجود داشت نیازمند تغییر است؛ بنابراین تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که حرکت‌های جدیدی در برنامه‌ریزی کشور انجام دهیم.

وی با اشاره به این‌که «در سال‌های اخیر در زمینه تولید علم و دانش قدم‌های خوبی در کشور برداشته‌شده است»، اظهار کرد: ایران در حال حاضر رتبه ۱۵ را در تولید علم در جهان دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر این‌که «شناسایی نقاط ضعف و قوت در این برنامه و انعکاس آن به دولت از اهمیت فراوانی برخوردار است» گفت: در لرستان هم لازم است مثل سایر استان‌های کشور بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد. اگر در استان لرستان با دقت نقاط لازم برنامه ششم را شناسایی کنید با دسترسی قوانین مناسب این استان می‌تواند به رشد اقتصاد و عمرانی استان‌های توسعه‌یافته کشور برسد.

وی همچنین با اشاره به وجود طرح‎های نیمه‎تمام در سطح کشور گفت: دولت نمی‎تواند به تنهایی زمینه اجرا و تکمیل این طرح‎ها را فراهم آورد و باید موضوع واگذاری این پروژه‎ها به بخش خصوصی انجام شود.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات سال‎جاری، تاکید کرد: برنامه‎ریزی و اقدامات دست‎اندرکاران باید به گونه‌ای باشد که این انتخابات منجر به ایجاد انسجام ملی و یکپارچگی در کشور شود. برای ایجاد این انسجام و یکپارچگی در کشور، استانداران، ستادهای انتخابات و فرمانداران مسئولیت مستقیم دارند.

معاون رئیس‌جمهور افزود: باید امکان حضور در پای صندوق‎های رای برای همه سلایق فراهم شود؛ چراکه دولت، دولت تدبیر، امید و عقلانیت بوده و باید در این چارچوب اقدام شود.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی نیز گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده اما بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری آیین نامه اجرایی و نقشه راهی باید برای اجرای سند طراحی شود. برای این مهم ضروری است ستادی به منظور پیگیری دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی تشکیل شود. استان‌ها نیز منتظر ابلاغ دستورالعمل‌ها و آیین نامه اجرایی در مرکز نباشند و با توجه به سیاست‎های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی ستاد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در استان تشکیل دهند.

انتهای پیام

کد N936050

وبگردی