آفتاب

تداوم اقدامات پلیس تایلند برای شناسایی مظنونان بمبگذاری

تداوم اقدامات پلیس تایلند برای شناسایی مظنونان بمبگذاری

پلیس تایلند از احتمال دست داشتن گروه های افراطی ترکیه در حادثه بمب گذاری معبد «بانکوک» سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پلیس تایلند امروز پنجشنبه اعلام کرد که در جستجوی سرنخی برای شناسایی مظنونین بمب گذاری «بانکوک» به لیست مسافرانی رجوع کرده که چند روز پیش از این اقدام از کشور ترکیه وارد خاک تایلند شده اند.

در جریان حادثه بمب گذاری بانکوک که هفته گذشته در یکی از معابد این شهر اتفاق افتاد ۲۰ نفر کشته شدند که در بین آنها توریست های خارجی از چین، هنگ کنگ، انگلستان، مالزی و سنگاپور نیز وجود داشت.

در این میان، برخی از کارشناسان از امکان ارتباط عاملین بمب گذاری معبد بانکوک با ایغورهای چین سخن می گویند. ایغورها اقلیت ترک زبان مسلمانی هستند که اغلب از سوی دولت پکن به تلاش برای جدایی طلبی و پیوستن به گروه های افراطی نظیر داعش متهم می شوند. ایغورها اغلب به صورت غیر قانونی به تایلند مهاجرت می کنند تا از آنجا خود را به ترکیه برساند که مردمش قرابت های فرهنگی و مذهبی با آنها دارند.  

دولت آنکارا نیز به طور آشکار از ایغورها حمایت کرده و مرزهای خود را به روی ایشان گشوده است. اما ماه پیش تایلند طبق قراری که با چین داشت ۱۰۰ پناهنده غیر قانونی ایغور را به دولت پکن مسترد کرد که این اقدام خشم مردم و گروه های حقوق بشر ترکیه را در چی داشت.

 در همین راستا، پلیس تایلند که تا کنون ۱۵ نفر از اتباع ترکیه را مورد بازجویی قرار داد هاست، اعلام کرد لیست همه مسافرانی را که دو هفته قبل از وقوع حادثه به این کشور وارد شده اند، بررسی خواهد کرد. در این میان بیشترین شک پلیس تایلند به یکی از سازمان های افراطی ترکیه با نام «گرگ های خاکستری» است.

کد N935876

وبگردی