آفتاب
در ادامه سنگ اندازی در مسیر توافق هسته ای ایران؛

۲۰۰ ژنرال بازنشسته آمریکایی مخالفت کنگره با برجام را خواستار شدند

۲۰۰ ژنرال بازنشسته آمریکایی مخالفت کنگره با برجام را خواستار شدند

گروه های مخالف برای ترغیب نمایندگان به رد «برجام» تلاش گسترده ای را آغاز کرده اند تا آنجا که جمعی از نظامیان بازنشسته آمریکایی با ارسال نامه ای به کنگره مخالفت با توافق هسته ای ایران را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست کنگره آمریکا برای بررسی توافق هسته ای ایران قرار است ۱۷ ام ماه میلادی آینده برگزار شود و با این حساب لابی های سیاسی تنها ۲۱ روز وقت دارند تا رای اعضای کنگره را به نفع خود تغییر دهند. در این میان، جریان های مخالف یا موافق برای آنکه اهرم فشار خود را سنگین تر کنند به گروه های مردمی رو می آورند تا با استناد به نظر آنها نمایندگان را ترغیب به اتخاذ موضعی مشخص کنند.

اما در ادامه سنگ اندازی های مخالفین، روزنامه «واشنگتن پست» خبر داد که  گروهی متشکل از ۲۰۰ ژنرال و دریادار بازنشسته آمریکایی با ارسال نامه ای به کنگره خواستار مخالفت نمایندگان با «برجام» شده اند.

البته ارسال چنین نامه هایی تازگی ندارد و شاید بتوان اقدام این گروه ۲۰۰ نفره را واکنشی دانست به نامه های متعددی که این اواخر از سوی حامیان توافق هسته ای خطاب به کنگره آمریکا نگاشته شده است. به عنوان مثال، هفته گذشته ۳۶ ژنرال بازنشسته آمریکایی با انتشار نامه ای سرگشاده ضمن حمایت از توافق هسته ای ایران از کنگره ایالات متحده خواستند تا دست از مخالفت با «برجام» برداشته و از رد آن خودداری کند.

از سوی دیگر، دو هفته پیش نیز ۳۴۰ خاخام آمریکایی در نامه ای به نمایندگان کنگره این کشور ضمن حمایت از توافق هسته ای با ایران از آنها خواسته اند تا این توافق را تایید کنند. اقدام خاخام های آمریکایی موجب شد تا رسانه ها امضای این نامه را نشانه ای از اختلاف در جامعه یهودیان آمریکایی ارزیابی کنند.

اما چندی پیش نیز ۲۹ دانشمند هسته ای آمریکا از توافق هسته ای ایران دفاع کردند که در بین آنها نام ۵ برنده جایزه نوبل نیز به چشم می خورد.

به هر حال، قافله مخالفین که این روزها با پیوستن ۲۹ سناتور دموکرات آمریکایی به صف موافقین خود را بیش از پیش بازنده حس می کنند با این اقدام اخیر سعی دارند جریان بازی رتا به نفع خود تغییر دهند و مانع از کامیابی بیشتر دموکرات ها شوند.

 مخالفین در نامه اخیر خود که خطاب به رهبران جمهوریخواه و دموکرات سنا و مجلس نمایندگان نوشته شده، ادعا می کنند که این توافق ایران را قادر خواهد ساخت تا بیش از پیش خطرناک شود و خاورمیانه را به سوی بی ثباتی بیشتری سوق دهد و تهدیدات جدیدی را علیه منافع آمریکا و متحدانش ایجاد کند.  

یکی از امضاکنندگان این نامه «جری بویکین» معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در دوره جورج دبلیو بوش است.

کد N935742

وبگردی