آفتاب
محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

عامل بیماری های تنفسی در جنوب کشور/ انتقاد از گردشگری در آشوراده

عامل بیماری های تنفسی در جنوب کشور/ انتقاد از گردشگری در آشوراده

شناسایی عامل بیماری‌های تنفسی در جنوب کشور، قیاس نادرست آشوراده با تخت جمشید، کاهش ۱۸ درصدی بارندگی در کشور و افزایش ۲۵ درصدی حقوق محیط بانان از مهمترین اخبار این هفته در حوزه محیط زیست بود.

به گزارش خبرنگار مهر این هفته حوزه محیط زیست شاهد اخبار گوناگونی بود که در ادامه مهمترین آنها را مرور می کنیم .

عامل بیماری‌های تنفسی در جنوب کشور شناسایی شد

در نخستین روز از هفته جاری رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، اظهارداشت: عامل بروز بیماری‌های تنفسی در خوزستان در چند سال اخیر یک مجتمع نفتی بود، که در حال حاضر تولید هیدروکربن‌های آلاینده در این مجتمع کاملا متوقف شده است.

دکتر معصومه ابتکار افزود: در حقیقت یک واحد فرآوری نفتی در خوزستان عامل ایجاد آلودگی شدید هوا در چند سال اخیر در این استان بوده که همواره تعداد زیادی از مردم را به دلیل مشکلات تنفسی راهی بیمارستان می‌کرد.

به گفته وی، فعالیت این مجتمع نفتی که تولیدات سنگین و آلاینده‌های هیدروکربنی خطرناک تولید می‌کرد، بر اساس درخواست سازمان محیط‌ زیست در حال حاضر کاملاً متوقف شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست تصریح کرد: از سال گذشته در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در خوزستان، سنجنده‌هایی برای تشخیص هیدروکربن‌ها نصب شد که با استفاده از آنها، مشخص شد که آلاینده‌های هیدروکربنی تولیدی در این مجتمع عامل اصلی بروز بیماری‌های تنفسی در این استان است.

ابتکار اظهار داشت: در حال حاضر از نظر سازمان محیط‌ زیست اگرچه نگرانی‌هایی همچنان وجود دارد اما مشکل اصلی، هیدروکربن‌ها و فرآوری‌های سنگین این مجتمع است که تولید آنها متوقف شده و دیگر در سایر‌ بخش‌های این مجتمع، تولید این آلاینده‌ها به شدت کاهش یافته است.

وی اظهار امیدواری کرد: مشکلاتی که در چند سال اخیر برای مردم خوزستان از این نظر پیش می‌آمد و موجب بروز بیماری‌های تنفسی می‌شد، در سال جاری به طور کامل برطرف شود.

نهنگ ۸ تنی در ساحل دیر به گل نشست

روز یکشنبه یکی از فعالان محیط زیست از به گل نشستن یک نهنگ هشت تنی در ساحل دیر استان بوشهر خبر داد.

کیوان هوشمند گفت: لاشه یک نهنگ براید، با حدود ۱۳ متر و ۳۰ سانتی متر طول و حدود هشت تن وزن، در منطقه جیرانی ساحل شهر دیر مشاهده شده است.

وی ادامه داد: پس از مشاهده این نهنگ، بعضی از فعالان و دوستداران محیط زیست با حدود یک‌هزار و ۵۰۰ متر پیاده روی، در ساحل شنی دیر خود را به محل مورد اشاره رساندند تا از نزدیک وضعیت این حیوان و دلایل تلف شدن آن را ارزیابی کنند.

این فعال محیط زیست در مورد دلایل احتمالی تلف شدن این نهنگ بیان کرد: در این رابطه دو حالت وجود دارد؛ با توجه به وجود طنابی بر روی بدن و دهان این نهنگ، احتمال در معرض صید بودن آن وجود دارد اما حالت قوی تر آن، برخورد این حیوان با کشتی‌های نفتکش بزرگی است که در این مسیر در تردد هستند.

هوشمند اظهار داشت: با توجه به طول ۱۳ متری این نهنگ، وزن آن چهار تن از حالت طبیعی کمتر بود که احتمال سوء تغذیه این حیوان را قوی می‌کند.

وی ادامه داد: در ابتدا بنا داشتیم به کمک یک‌دستگاه لودر، لاشه این نهنگ را در همان جا دفن کرده و آن نقطه را gps بزنیم و پس از مدتی، اسکلت آن را به موزه منتقل کنیم اما از آنجا که هر ماشینی به آن نقطه برود در خور دیر گیر خواهد کرد، انجام اینکار ممکن نشد.

این فعال محیط زیست گفت: آزمایشات ژنتیکی و بیومتری بر روی لاشه نهنگ صورت گرفته اما با توجه به اینکه فاصله لاشه نهنگ تا مناطق مسکونی دیر بیش از ۱۵ کیلومتر است و بوی آن برای شهروندان، مشکلی پیش نخواهد آورد، این لاشه در همان جا می‌ماند.

قیاس نادرست آشوراده با تخت جمشید/ منتقدان طرح متوهم نیستند

روز دوشنبه مشاور سازمان محیط زیست با بیان اینکه بیش از ۱۷۰ سازمان مردم نهاد زیست محیطی و بیشتر کارشناسان این حوزه با گردشگری در آشوراده مخالفند گفت: قیاس گردشگری در آشوراده با تخت جمشید نادرست است.

دکتر اسماعیل کهرم در واکنش به اظهارات معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی که انتقادات وارد بر طرح گردشگری را ناشی از توهمات و تخیلات کارشناسان و منتقدان این طرح دانسته است، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۱۷۰ NGO که شامل کارشناسان و متخصصان محیط‌ زیست هستند، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار توقف تبدیل آشوراده به قطب گردشگری شده‌اند. بنابراین نمی‌توان به این سادگی تمام این افراد را متوهم دانست و بر گردشگری در این منطقه بکر و بی‌نظیر محیط‌ زیست اصرار کرد.

وی در واکنش به مقایسه گردشگری در آشوراده و تخت جمشید، اظهار داشت: مقایسه بین این دو منطقه قیاس مع‌الفارق است چرا که تخت‌جمشید از سنگ و بدون روح است و بنابراین چنانچه گردشگران آن را دستکاری نکنند، هزاران سال پابرجا خواهد ماند با این حال به دلیل ضعف فرهنگی برخی گردشگران و نظارت و کنترل نا کافی بازهم شاهد تخریب در این مناطق هستیم. 

به گفته این استاد دانشگاه، اما آشوراده و میانکاله زنده است و روح دارد. درختان بی‌نظیری مانند انار وحشی دارد که تنها در این منطقه وجود دارند. بنابراین چنانچه مرزهای گردشگری را در این منطقه باز کنیم همانند آنچه که در تالاب انزلی اتفاق افتاده، حضور بیش از ۲۸۰۰ قایق در تالاب و نابودی نیلوفرانی که آشیانه پرستوهای دریایی هستند، چیزی از این منطقه باقی نخواهد گذاشت.

کهرم با بیان اینکه حتی در کشوری مانند سوئیس هم نتوانسته‌اند طرح‌های گردشگری در مناطقی مانند پناهگاه‌های حیات‌وحش را بدون آسیب به محیط‌ زیست ایجاد کنند، تصریح کرد: بنابراین گردشگری همراه با حفاظت در محیط زیست در چنین منطقه بکری، ادعایی بیش نیست.

وی با بیان اینکه اساساً هدف از اجرای گردشگری و سرمایه‌گذاری بر روی این طرح‌ها، کسب درآمد است تاکید کرد: بنابراین بدون ایجاد امکانات و تاسیساتی مانند تله‌کابین، جت‌اسکی و قایق همانند آنچه که در دیگر مناطق گردشگری کشور وجود دارد، مسئولان به هدف خود نخواهند رسید.

مشاور سازمان محیط‌ زیست تصریح کرد: از سوی دیگر آنچه که در مورد گردشگری در جزیره آشوراده مهم است، این است که آشوراده به خودی خود دهکده‌ای است که اگرچه به دلیل بکر بودن، دارای ارزش‌های اکوسیستمی و زیست محیطی بسیار بالایی است اما جذابیت چندانی برای گردشگران ندارد؛ بنابراین قطعاً هدف از ایجاد گردشگری در این منطقه، فراهم کردن دروازه‌ای برای ورود به میانکاله است.

کهرم با بیان اینکه گفته می شود در آشوراده تنها تعدادی اقامتگاه زده می شود اظهار داشت: این ادعا منطقی نیست زیرا تجربه ثابت کرده که  گردشگران حاضر نیستند برای مکانی تحت عنوان هتل یا اقامتگاه هزینه کنند که هیچ امکاناتی نداشته باشد. مگر چند درصد گردشگران در کشور طالب گردشگری همگام با طبیعت هستند؟

به گفته وی، افرادی که علاقمند گردشگری و کمپ کردن در شرایط بکر  هستند همین حالا نیز می توانند از مواهب آشوراده برای این منطور استفاده کنند اما گردشگران به معنای عام تنها به نیت تفریحاتی مانند جت اسکی و قایق سواری در  تالاب میانکاله به آشوراده می آید چراکه چند واحد مسکونی و تاسیسات شیلاتی و حتی گونه های خاص و ارزشمند این دهکده به درد گردشگر نمی‌خورد.

کاهش ۱۸ درصدی بارندگی در کشور

روز سه شنبه رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه میزان بارش در کشور از ابتدای سال آبی تاپایان مرداد، ۱۸ درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش داردگفت: ۱۶استان کشور دو سال پیاپی کمبود بارش دارند.

شاهرخ فاتح  افزود: میزان بارش در کل کشور از ابتدای سال زراعی جاری یعنی از ابتدای مهرماه ۹۳ تا پایان مرداد امسال، ۱۹۴.۶ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت ۱۷.۵ درصد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۱.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفته وی، میزان بارندگی در این مدت در تهران ۲۵۱.۵ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به میانگین بلند مدت ۱۳.۴ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۱۲.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری آبی تا پایان مرداد ماه استان‌های بوشهر با ۴۷.۵ درصد کاهش، هرمزگان با ۴۶ درصد کاهش و البرز با ۳۸ درصد کاهش میزان بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت، کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور بوده است.

فاتح تصریح کرد: در این مدت استان‌های گیلان با ۲۶ درصد افزایش، آذربایجان شرقی ۱۷ درصد و اردبیل ۱۱ درصد افزایش نسبت به میانگین بلند مدت پربارش‌ترین استان‌ها بوده است.

وی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تا پایان مرداد ماه استان‌های هرمزگان با ۶۱ درصد کاهش، بوشهر ۵۵ درصد و سیستان و بلوچستان با ۴۲ درصد کاهش، کم‌بارش‌ترین استان‌ها نسبت به سال گذشته بوده است.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی یادآور شد: در این مدت استان‌های اردبیل با ۳۲ درصد افزایش، سمنان و خراسان رضوی با ۲۹ درصد افزایش و گیلان با ۲۸ درصد افزایش پربارش‌ترین استان‌ها نسبت به سال گذشته بوده است.

فاتح تاکید کرد: بررسی‌های مرکز نشان می‌دهد که برخی استان‌ها برای دو سال پیاپی نسبت به میانگین بلند مدت کمبود بارش داشته‌اند که این زنگ خطری است برای این استان‌ها.

به گفته وی، استان‌های البرز، خوزستان، فارس، کرمانشاه، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، زنجان، لرستان، قزوین، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، تهران، مازندران و یزد استان‌هایی هستند که نسبت به میانگین بلند مدت دو سال پیاپی کمبود بارش داشته‌اند.

افزایش ۲۵ درصدی حقوق محیط بانان

روز چهارشنبه معاون حقوقی سازمان محیط زیست با بیان اینکه قانون افزایش ضریب سختی کار محیط بانان در برخی استان ها از یک ماه پیش اجرا می شود، از افزایش ۲۵ درصدی حقوق محیط بانان خبر داد.

سید محمد مجابی افزود: سازمان محیط‌زیست در دوره جدید اقدامات خاصی را برای بهبود وضعیت معیشتی و شغلی محیط‌بانان پیگیری کرده که از جمله مهمترین آنها به تصویب رسیدن و ابلاغ دستورالعمل یگان حفاظت محیط‌ زیست حدود دو هفته پیش و با امضای سرلشگر فیروزآبادی است که با ابلاغ این دستورالعمل، محیط‌بانان بر اساس ضوابط آن، از حمایت‌های قضائی برخوردار می‌شوند.

معاون حقوقی سازمان محیط‌زیست تاکید کرد: همچنین افزایش ضریب سختی کار محیط‌بانان در دو مرحله؛ یعنی یک مرحله افزایش از ۹۰۰ به هزار و در مرحله بعد، رسیدن به سقف میزان سختی کار که مصوبه هیات وزیران است و معادل سه هزار امتیاز است، بوده است.

مجابی یادآور شد: این مصوبه در خرداد ماه سال جاری تصویب و در حال حاضر هیئت وزیران برای تصویب قوانین آن در مجلس در حال رایزنی هستند که خوشبختانه طی یک ماه گذشته در برخی استان‌ها ابلاغ و اجرایی شده است. بزودی این مصوبه در تمام استان‌های کشور ابلاغ و اجرایی شود.

معاون حقوقی سازمان محیط‌زیست افزود: میزان افزایش حقوق محیط‌بانان بر اساس این مصوبه با توجه به رشته‌های تحصیلی، مقاطع تحصیلی و سوابق کاری محیط‌بانان موجب افزایش حقوقی معادل ۲۰ تا ۲۵ درصد در حقوق محیط‌بانان خواهد شد.

مجابی تصریح کرد: همچنین سازمان محیط‌ زیست در خصوص حل مشکلات ناشی از ماموریت‌هایی که منجر به محکومیت‌های قضائی محیط‌ بانان شده، اقداماتی انجام داده که از جمله می‌توان به پرداخت ۴۰ بدهی مربوط به محکومیت‌های دیه‌ای محیط‌بانان اشاره کرد.

معاون حقوقی سازمان محیط‌زیست یادآور شد: سازمان محیط‌ زیست برای عفو محیط‌بانانی که حکم قصاص آنها آمده، از تلاش مجدانه کوتاهی نمی‌کند و امیدواریم به زودی بتوانیم برای این محیط‌بانان نیز رضایت اولیای دم را گرفته و از حکم قصاص عفو شوند.

کد N935596

وبگردی