آفتاب

ترکیه، چالش اوباما در سوریه

ترکیه، چالش اوباما در سوریه

ادعای شورشیان سوری تحت حمایت آمریکا مبنی بر این که ترکیه اطلاعات ورود آنها به سوریه را در اختیار جبهه النصره قرار داده، دردسری برای برنامه دولت آمریکا برای آموزش به اصطلاح "شبه‌نظامیان میانه‌روی سوری" است. افشای این طرح، مایه شرمساری آمریکا بوده و منجر به این می‌شود که آنها در مقابل دیگر گروه‌های تروریستی نظیر جبهه النصره ضعیف به نظر برسند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری "بیزینس اینسایدر" در گزارشی نظرات کارشناسان را درباره افشاگری اخیر شورشیان تحت حمایت آمریکا مطرح کرده است. میچل پروترو، روزنامه‌نگار "مک‌کلاچی" به نقل از شورشیان تحت حمایت آمریکا گزارش داد، آنها می‌گویند که سازمان اطلاعات ترکیه این افراد را به جبهه وابسته به القاعده موسوم به النصره لو داده است و ربودن شبه‌نظامیان سوری تحت آموزش آمریکا را سازماندهی کرده است. اگرچه کارشناسان فورا نسبت به چنین ادعاهایی ابراز تردید کردند اما شرایط موجود اولویت‌های متناقضی را در شراکت متزلزل آمریکا و ترکیه علیه داعش در سوریه نشان می‌دهد.

آرون استاین، از تحلیلگران شورای آتلانتیک به بیزنس اینسایدر گفت: تمام این مسائل از موضوعی بزرگتر خبر می‌دهد که آن حمایت ترکیه از افراطگرایان در جریان فعالیت‌های شبه‌نظامی‌گری در سوریه است.

آمریکا آموزش گروهی کوچک از شورشیان سوری موسوم به "نیروهای سوریه جدید" (NSF) را در اوایل ماه مه آغاز کرد و هدف آنها این است که تنها بر روی مبارزه با داعش متمرکز باشند و در همین حال از درگیری با نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و متحدان آن خودداری می‌کنند. این برنامه قصد دارد تا به تدریج حدود 2000 نیروی اپوزیسیون سوری را آموزش دهد، اما تاکنون تنها 54 تن این برنامه را تکمیل کرده‌اند. در ژوئیه، پنتاگون اولین فارغ‌التحصیلان NSF موسوم به "تیپ 30" را راهی سوریه کرد تا با داعش بجنگند.

این ابتکار عمل به نحو چشمگیری زمانی خنثی شد که این گروه مورد حمله جبهه تروریست النصره قرار گرفت که شاخه القاعده سوریه محسوب می‌شود. آنها به سرعت پس از ورود به سوریه هدف گرفته شدند. متعاقبا مقرهای تیپ 30 در سوریه توسط جنگنده‌های اسد بمباران شد. شورشیان تحت حمایت آمریکا مدعی هستند که سازمان اطلاعات ترکیه اطلاعات مربوط به ورود آنها به سوریه را به اطلاع جبهه‌ النصره رسانده بود.

یک مقام ترکیه‌ای به مک‌کلاچی گفته است که افشای این برنامه دولت اوباما را تحقیر خواهد کرد و آمریکا را مجبور می‌کند تا هم اعضای داعش و هم نیروهای نظام اسد را تعقیب کند، اما برخی از تحلیلگران اشاره می‌کنند که چنین افشاگری‌ اصلا لازم نبوده است.

آرون استاین می‌گوید: خود این گروه ورود خود به سوریه را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کرده بود و کاملا مشخص بود که آنها می‌خواهند از ترکیه وارد شوند. علاوه بر این، این اتهام‌زنی‌ها بر اتحاد ترکیه با گروه‌های شورشی خصوصا احرار الشام و النصره که آمریکا با آنها مخالف است، تاکید می‌کند.

جاناتان اسکانزر، معاون بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به بیزنس اینسایدر گفت: تحقیقات ما از مدت‌ها پیش بر روی روابط نزدیک ترکیه با احرار الشام و النصره متمرکز بوده تا داعش. در چنین شرایطی این مساله اصلا جای تعجب ندارد.

آرون استاین پیشتر درباره این موضوع نوشته بود که چگونه ترکیه نهایتا مستقیما به سراغ جبهه تروریست النصره رفته است چرا که معتقد است این گروه به دستیابی به هدف نهایی که همان سرنگونی اسد است، کمک می‌کند. وی می‌افزاید: ترکیه همچنین گمان می‌کند که می‌تواند این گروه را میانه‌رو کند و النصره برای کار با گروه‌هایی که علیه اسد می‌جنگند، خوب است.

ترکیه همچنین روابط نزدیکی با گروه احرار الشام دارد و این گروهی است که بیشترین شهروندان ترکیه را در خود جای داده است. احرار الشام به النصره مرتبط است و تاکید دارد که پروژه‌ سیاسی آن بر ساقط کردن رژیم اسد و تاسیس کشوربه اصطلاح اسلامی در سوریه متمرکز است. آرون استاین می‌گوید: احرار الشام قدرتمندترین گروه داخل سوریه است که با داعش می‌جنگند، پس اگر آمریکا با آنها مذاکره نکند ترکیه احساس می‌کند که آنها باید وارد عمل شوند.

مصطفی عبدی، سخنگوی یگان‌های مدافع خلق نیز به مک‌کلاچی گفت: این حادثه نه تنها آمریکایی‌ها را خجالت‌زده کرد، بلکه موجب شد تا برنامه‌های ارتش آزاد سوریه در مقابل النصره ضعیف به نظر برسد. این همچنین موجب شد تا همکاری با ترکیه برای آنها اهمیت پیدا کند.

انتهای پیام

کد N935385

وبگردی