آفتاب

موافقت دادگاه عالی گواتمالا با تحقیقات ضد فساد علیه رئیس جمهور

موافقت دادگاه عالی گواتمالا با تحقیقات ضد فساد علیه رئیس جمهور

دادگاه عالی گواتمالا به تحقیقات درباره دست داشتن رئیس جمهوری این کشور در رسوایی فسادی که دولت او را با مناقشه روبرو کرده چراغ سبز نشان داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادستان‌های گواتمالا به دنبال تحقیقات علیه اوتو پرز، رئیس جمهور این کشور هستند که به عنوان رئیس قوه مجریه از مصونیت قضایی بهره مند است. یک سخنگوی دادگاه عالی گواتمالا گفت، این دادگاه اجازه به اجرای درخواست تحقیقات علیه رئیس جمهور داده است.

آنگل پیندا، سخنگوی دادگاه اظهار کرد، اکنون این طرح قرار است نزد قانونگذاران گواتمالایی فرستاده شود تا تصمیم بگیرند آیا مصونیت قضایی پرز لغو شود یا خیر.

روز دوشنبه دادستان‌های گواتمالا رسما روکسانا بالدتی، معاون سابق رئیس جمهور را متهم به دست داشتن در رسوایی فساد کردند. این در حالی است که بالدتی سه روز قبل از آن به اتهام اداره یک حلقه رشوه خواری در گمرکات به همراه پرز دستگیر شده بود.

گروهی از معترضان خشمگین گواتمالایی خواهان استعفای پرز شدند و دادستان‌ها به دادگاه گفتند بالدتی از همه پول‌های غیرقانونی در گمرک 50 درصد حق حساب دریافت می کرده است که مجموع آنها از مه 2014 تا آوریل 2015 به 3.8 میلیون دلار بالغ شده است.

دادستان‌ها بالدتی را یکی از رهبران یک شبکه رشوه خواری گسترده و سازمان یافته که سراسر عرصه سیاست گواتمالا را در بر میگیرد توصیف کرده‌اند.این در حالی است که کمتر از دو هفته تا انتخابات گواتمالا که طی آن جانشین پرز تعیین خواهد شد مانده است.

این رسوایی در ماه آوریل هنگامی فاش شد که یک کمیسیون سازمان ملل که ماموریت پیدا کرده تا با فساد در سطوح عالی مقام‌های گواتمالا مبارزه کند خوان کارلوس مونزون، یکی از دستیاران ارشد بالدتی را متهم به گرداندن یک حلقه رشوه خواری کرد.

انتهای پیام

کد N935314

وبگردی