آفتاب

وزیران اسق اروپایی توافق ناتو - روسیه را خواستار شدند

وزیران اسق اروپایی توافق ناتو - روسیه را خواستار شدند

یک گروه از وزیران دفاع و امور خارجه اسبق اروپا امروز (چهارشنبه) اعلام کردند،‌ روسیه و ناتو باید در مورد قوانینی مشترک به منظور مدیریت تقابل‌های نظامی غیرمنتظره و کاهش خطر آغاز غیرعمدی جنگ میان مسکو و غرب توافق کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که روسیه و ناتو در حال تشدید رزمایش‌های نظامی خود به دلیل بحران اوکراین هستند، در عین حال رخدادهایی نظیر رویارویی میان جنگنده‌های دو طرف در آسمان افزایش یافته است.

گروه 14 متشکل از ایگور ایوانف، وزیر خارجه اسبق روسیه، وولکر روهه، وزیر دفاع اسبق آلمان و همکاران دیگر آنها از انگلیس، فرانسه، اسپانیا و ترکیه ضمن آن که خواهان یک نشست سطح بالا میان روسیه - ناتو شدند اعلام کردند، وضع قوانینی از سوی دوطرف برای ارتباطات در دریا و هوا اولویت دارد.

آنها در گزارشی که از سوی شبکه رهبران اروپا منتشر شد، گفتند: وضعیت موجود آکنده از پتانسیل، محاسبات غلط خطرناک و یا تصادفی است که منجر به وخامت بحران و حتی رویارویی مستقیم نظامی می‌شود.

این اندیشکده مستقر در لندن که ماه جاری میلادی اعلام کرد دو طرف در حال رزمایش به منظور احتمال جنگ هستند، عنوان کرد که از مارس 2014 که روسیه شبه جزیره کریمه را به خاک خود ملحق کرد تا کنون 66 مورد تقابل نظامی نزدیک میان نیروهای نظامی روسیه و ناتو و میان روسیه و کشورهای بی طرف فنلاند و سوئد که ناتو آنها را شرکایش به حساب می آورد، ثبت کرده است.

ناتو این مساله را که رزمایش‌هایش احتمال جنگ در اروپا را افزایش می دهند رد کرده و گفته که روسیه حتی پیش از آن که هر گونه توافق جدیدی حاصل شود می‌تواند اقداماتی برای کاستن از تنش‌ها انجام دهد.

روسیه نیز هر گونه تهدید مربوط به رزمایش‌هایش را رد کرده است.

گروه وزرای اسبق دفاع و امور خارجه اعلام کردند که یک توافق میان ناتو و روسیه که می تواند مبتنی بر معاهده مشابهی میان آمریکا و چین باشد برای اجتناب از اقداماتی نظیر شبیه سازی حمله در نزدیکی هواپیماها و کشتی‌های نظامی طرف مقابل ضروری است.

انتهای پیام

کد N935229

وبگردی