آفتاب

فقط علف‌ها را کنده‌اند، «کُمیشان» خوب است

فقط علف‌ها را کنده‌اند، «کُمیشان» خوب است

«ما وقتی با مسوول اداره راه صحبت می‌کنیم و از آنها می‌پرسیم چه کاری می‌خواهند انجام دهند، و آنها در پاسخ می‌گویند که «هیچ فقط همین علف‌ها را کنده‌ایم.» ما باید چه کار کنیم؟ باید برای کندن بوته هم محدودیت قائل شویم؟ اینها هیچ خاکبرداری انجام ندادند که ما بگوییم تخریب صورت گرفته است.»

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، چند روز پیش خبری مبنی بر تخریب بخش‌هایی از تپه «کُمیشانی» شمالی توسط مالک شخصی و تپه «کُمیشانی» جنوبی توسط اداره راه که هر دو متعلق به دوره نوسنگی بودند منتشر شد.

پس از انتشار این خبر بود که مهدی ایزدی، معاون میراث فرهنگی استان مازندران به ایسنا اعلام کرد: «با کمک فرمانداری کار را متوقف کردیم. اکنون در نامه‌ای که به پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی داده‌ایم درخواست مجوز بررسی و مطالعه در این محوطه‌ی تاریخی را کرده‌ایم تا با هزینه‌ی اداره‌ی راه کار را انجام دهیم، اگر آثاری نبود اداره‌ی راه با مجوز میراث فرهنگی می‌تواند پروژه‌ی خود را ادامه دهد، اما اگر آثار در محوطه وجود داشت،‌ فعلا کار متوقف می‌شود»

در حالی این مقام مسوول، مدعیِ ارسال نامه به پژوهشکده باستان‌شناسی است که حمیده چوبک، رییس پژوهشکده باستان‌شناسی، با رد ارسال نامه برای صدور مجوز، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: «پس از اطلاع از این موضوع، امروز - 4 شهریور - از سوی پژوهشکده نامه‌ای به میراث استان مازندران ارسال شده و خواستار بررسی صحت و سقم ماجرا شده‌ایم و تأکید دارم که تا کنون هیچ‌گونه مجوزی از سوی پژوهشکده در این مورد صادر نشده است.»

از سوی دیگر، در حالی که معاون میراث فرهنگی استان مازندران اعلام کرده بود «ورود هر لودری به محوطه‌ی «کُمیشانی» متوقف شده است و باستان‌شناسان این محوطه‌ی آغاز زندگی روستانشینی را بررسی و مطالعه می‌کنند.» با این وجود اخبار ارسالی تأکید بر ادامه کار تعریض جاده نکا - بهشهر با وجود اعلام مسوولان میراث مازندران دارد که منجر به نابودی کامل لایه‌های باستانی تپه مجاور غار «کُمیشان» شده است.

عبدالمطلب شریفی، مسئول بخش پژوهشی میراث فرهنگی مازندران، درباره این که آیا هیچ طرح پژوهشی برای نجات بخشی این محوطه‌ها به پژوهشکده ارسال شده یا خیر؟ و درباره‌ی صحت و سقم این اخبار به هنرنیوز اظهار کرده است: «اگر ما کارشناس هستیم، می‌گوییم که از این محدوده‌ها بازرسی شده و هیچ خبری نیست. من شخصاً بازدید کردم. اداره راه در یک پیچ برای برداشتن گیاهان خودرو دست به یک اقداماتی زد. اصلاً تخریبی هم انجام نشد. من مشغول کاوش یک گورستان اشکانی در کیاسر بودم که به دلیل رسانه‌ای شدن این موضوع تا نکا رفتم آن هم به همراه مسوولان ذی ربط هیچ اتفاقی در این محدوده نیفتاده است.»

او ادامه داده است: «یک دانشجوی دکتری چون درخواست گمانه‌زنی در این محدوده را دارد و ما هیچ ضرورتی برای این کار ندیدیم، دست به ارسال چنین خبرهایی زده است. حیف نیست ما غارکمیشان را به دست یک دانشجو بسپاریم! اگر قرار است کار انجام شود هیچ اشکالی ندارد. اما کدام تخریب؟ ما یک میلیون اثر در ایران داریم که باید برای آیندگان باقی بماند. قرار نیست وقتی هیچ اتفاقی در آنجا نیفتاده است ما دست به جنجال رسانه‌ای بزنیم.»

وی تأکید کرده است: «غار کمیشان در جاده نکا- بهشهر کامل روی عرصه قرار دارد و تا 150 متری آن پراکندگی آثار وجود دارد. اگر زمانی لایه‌هایمان در خطر باشند، آن وقت کل داستان فرق می‌کند. اصلاً اتفاقی نیفتاده است. این آثار و لایه‌ها سر جای خود هستند و متعلق به یک نسل هم نیستند. الان شاید ضرورتی نباشد که بخواهیم در این محدوده کاری انجام بدهیم پس به صرف نپذیرفتن طرح یک دانشجو که نباید چنین کرد.»

شریفی درباره تخریب بخش شمالی تپه کمیشانی توسط مالک شخصی هم توضیح داده است: «این فرد برای فروش آهن‌آلات در بخش شمالی تپه یک مغازه احداث کرده است که به محض اطلاع یگان حفاظت کار متوقف شده است. در قسمت جنوبی هم اداره راه بوته‌های سر پیچ را کامل با بولدوزر جمع کرد. یک تیر چراغ برق هم مانع کارشان بوده که آن قسمت را نگه داشتند. اما هیچ تخریبی در لایه‌های باستانی انجام نشده است.»

مسئول بخش پژوهشی میراث فرهنگی مازندران، با اشاره به حساسیت نسبت به غار کمیشان می‌گوید: «ما غار شبیه کمیشان بسیار اندک دارم و این غار از این منظر برای تمامی پژوهشگران و باستان‌شناسان بسیار حائز اهمیت است و باید حفظ شود. من هیچ ضرورتی برای کاوش در آن احساس نمی‌کنم . هیچ تخریبی هم در این زمینه انجام نشده است.»

وی می‌افزاید: «ما وقتی با مسوول اداره راه صحبت می‌کنیم و از آنها می‌پرسیم چه کاری می‌خواهند انجام دهند؟ و آنها در پاسخ می‌گویند که «هیچ فقط همین علف‌ها را کنده‌ایم.» ما باید چه کار کنیم؟ باید برای کندن بوته هم محدودیت قائل شویم؟ اینها هیچ خاکبرداری انجام ندادند که ما بگوییم تخریب صورت گرفته است.»

او بار دیگر تأکید می‌کند:« جاده بهشهر- نکا از روی عرصه غار کمیشان رد شده است و شاید از این موضوع بیش از 50 سال گذشته باشد. در حال حاضر هم هیچ تعریضی بابت جاده انجام نشده و هیچ تخریبی هم صورت نگرفته است و ما هیچ ضرورتی نمی‌بینیم بابت اتفاق نیفتاده از پژوهشکده استعلام بگیریم.»

انتهای پیام

تجاوز به کُمیشان
کد N935224

وبگردی