آفتاب

سازمان ملل: اسرائیل به درگیری‌ها در سودان جنوبی دامن می‌زند

سازمان ملل: اسرائیل به درگیری‌ها در سودان جنوبی دامن می‌زند

سازمان ملل طی گزارشی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی با تامین تسلیحات نظامی مورد نیاز ارتش سودان جنوبی، مانع از توقف درگیری‌ها در این کشور که چند سال پیش از سودان جدا شد و روابط تاریخی با تل‌آویو دارد، می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه عبری زبان هاآرتص در این خصوص نوشت: این گزارش که توسط کارشناسان سازمان ملل برای ارائه به شورای امنیت تهیه شده است، تصاویر مستندی از تسلیحات صنایع تسلیحاتی اسرائیل که ساخت شرکت " IWI " هستند، منتشر کرده است.

هاآرتص اعلام کرد که این گزارش موقتی تنها در بردارنده تحقیقات کارشناسان سازمان ملل طی 10 هفته نخست تهیه این گزارش برای ارائه به شورای امنیت است.

تهیه کنندگان این گزارش تاکید کرده‌اند که رژیم صهیونیستی سلاح‌های خودکار " ACE " که نمونه ارتقا یافته مسلسل اسرائیلی "جلیل" است، در اختیار ارتش سودان جنوبی قرار می‌دهد.

در این گزارش همچنین آمده است که رژیم صهیونیسی تسلیحات نظامی در اختیار سرویس‌های امنیتی سودان جنوبی و به ویژه جنبش جدایی طلب مسلحی که پس از جدایی سودان جنوبی نام "ارتش آزادی بخش مردمی سودان" ( SPLA ) بر روی خود گذاشته، قرار داده است. این جنبش در سال 1983 و در جریان جنگ داخلی دوم سودان تاسیس شد و "جان قرنق" سرکرده آن بود.

کارشناسان سازمان ملل معتقدند که ارتش سودان جنوبی سیاست "زمین سوخته" را در پیش گرفته است و دست به جنایت‌هایی مانند آتش زدن منازل به همراه افراد داخل آن، کشتار شهروندان بی گناه، تجاوز و اخراج ساکنان مناطق مختلف از منازلشان و سرقت‌های دسته جمعی می‌زند.

این تسلیحات صهیونیستی حتی به دست افسران ارشد دولت سودان جنوبی و پلیس این کشور هم رسیده است و آنها از این سلاح‌های صهیونیستی برای محافظت شخصی از خود استفاده می‌کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که یک شرکت چینی به نام " Norinco " قبلا سلاح‌های خودکار و موشک‌های ضد زرهی در اختیار مراجع امنیتی سودان جنوبی قرار می‌داد، اما دولت این کشور از یک سال پیش جلوی این کار را گرفته است.

بر اساس این گزارش، اقدام رژیم صهیونیستی در تامین تسلیحات مورد نیاز ارتش به اصطلاح "آزادی بخش مردمی" سودان جنوبی باعث طولانی تر شدن مدت جنگ و کشته شدن شمار زیادی از شهروندان سودانی شده است.

تهیه کنندگان این گزارش نامه‌هایی در این زمینه به رژیم صهیونیستی فرستاده‌اند، اما هنوز پاسخ رسمی از این رژیم دریافت نکرده‌اند و منتظر پاسخ تل‌آویو هستند. تهیه کنندگان این گزارش خواستار تحریم تسلیحاتی سودان جنوبی و نیز خودداری طرف‌های بین المللی از آموزش نظامیان این کشور و یا کمک فنی به آن‌ها هستند.

روزنامه هاآرتص خاطر نشان کرد که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی ماه گذشته میلادی از پاسخ به این مساله که آیا این رژیم تسلیحات نظامی در اختیار سودان جنوبی قرار می‌دهد، طفره رفت و سخنگوی این وزارتخانه تنها به گفتن این مساله اکتفا کرد که وزارت جنگ با همکاری وزارت خارجه و برخی طرف‌های دیگر هر از چند گاهی در سیاست صادرات سلاح به کشورهای دیگر جهان بازنگری می‌کند.

وی مدعی شد که سیاست‌های صادرات تسلیحات نظامی به خارج بر اساس منافع امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی و مسائلی مانند حفظ حقوق بشر وضع می‌شود، اما هاآرتص اعلام کرده است که طی یک سال گذشته چندین هیات از سودان جنوبی برای مشارکت در نمایشگاه‌های تسلیحاتی رژیم صهیونیستی به فلسطین اشغالی سفر کرده اند.

انتهای پیام

کد N935192

وبگردی