آفتاب
/گزارش-نیویورک‌تایمز/

"احرار الشام" اپوزیسیون قابل اعتماد آمریکا در سوریه؟

"احرار الشام" اپوزیسیون قابل اعتماد آمریکا در سوریه؟

"گروهی شورشی دارای هزاران مبارز، نفوذ سیاسی و روابط نزدیک با قدرت‌های کلیدی منطقه‌ای طی چند ماه اخیر به عنوان یکی از قدرتمندترین نیروهای اپوزیسیون در سوریه ایجاد شده است. این گروه متعهد شده تا با داعش مبارزه کند و خواستار همکاری با غرب است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به معرفی گروه جدیدی در بین مخالفان سوری پرداخته است که با توجه به ساختار و نحوه فعالیتش بیم آن می‌رود به یکی از متحدان آمریکا و اروپا در سوریه تبدیل شود.

در این گزارش آمده است: « اما با وجود درگیری‌های طولانی مدت آمریکا برای یافتن اپوزیسیون قابل اعتمادی در سوریه جهت مقابله با بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور و مبارزه با داعش، دولت باراک اوباما هیچ تمایلی به همکاری با این گروه به نام "احرار الشام" یا همان "مردان آزاد سوریه" نشان نداده است.

مشکل آمریکا این است که احرار شام ریشه در "ستیزه جویی" دارد؛ نگرانی که در مسیر تلاش‌های سابق آمریکا در سوریه نیز وجود داشت.

در مقابل واقعیت در سوریه، جایی که دولت داعش و مجموعه‌ای از گروه‌های شورشی درگیر یک جنگ پیچیده داخلی هستند، برخی تحلیل‌گران و مقامات سابق آمریکایی می‌گویند، روشن است که برای مبارزه موثر با گروه داعش و تاثیرگذاری برآینده این کشور دست کم نیاز است تا بسیار هوشیارانه با گروه‌هایی چون احرار شام همکاری کرد.

رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه و یکی از اعضای موسسه خاورمیانه در این باره می‌گوید: آنها در وضعیت خاکستری قرار دارند اما در جنگ داخلی اگر شما تمایلی برای مذاکره با گروه‌های خاکستری نداشته باشید افراد و گروه‌های با ارزش کمی برای مذاکره باقی می‌مانند.

فورد ادامه می‌دهد: من از ارائه کمک‌های مادی یا تسلیحاتی به احرار حمایت نمی‌کنم اما قدرت دادن به آن‌ها در جبهه‌های مرکزی و شمالی به آنها نقش مهمی در هرگونه مذاکرات صلحی می‌دهد؛ بنابراین ما باید کانالی برای مذاکره با آنها بیابیم.

احرار شام با گروه‌های مرتبط با القاعده همکاری می‌کند در حالی که رهبران این گروه می‌گویند به دنبال ایجاد "دولت نمایندگان" هستند. آنها از استفاده از واژه دموکراسی خودداری می‌کنند و می‌گویند اسلام باید راهنمای هر دولتی باشد که شکل می‌گیرد.

سوالات و مسائل مشابهی درباره چگونگی همکاری با نیروهای اسلام گرا در مورد منافع مشترک از زمان بهار عربی و حتی در مذاکرات هسته‌ای با ایران ذهن سیاستگذاران آمریکایی را درگیر کرده است. اکنون تاریخ مجاهدینی که آمریکا در دهه 1980 در افغانستان از آنها حمایت کرد و بعدتر القاعده را تشکیل دادند در ذهن آمریکایی‌ها از هر زمانی زنده‌تر است.

در سوریه، تمرکز آمریکا تاکنون همکاری با گروه‌های به اصطلاح میانه‌رو بوده است که تا به حال تنها توانسته تعداد محدودی متحد برای خود دست و پیدا کند. با وجود اینکه برخی دیپلمات‌های اروپایی با نمایندگان سیاسی احرار شام دیدار می‌کنند، آمریکا هنوز هم نسبت به این گروه بی‌تفاوت است.

این گروه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که در فعالیت خود تنها بر سوریه متمرکز بوده و از حاکمیت قانون حمایت می‌کند. احرار شام همچنین مدعی شده که ظهور داعش، آمریکا را مجبور کرد تا در قبال متحدانش در منطقه عمل گرایانه‌تر فعالیت کند.

اما تعدادی از مقامات آمریکایی همکاری این گروه با جبهه النصره را مهمترین مانع در شکل گیری همکاری با آن می‌دانند.

گروه احرار شام شاخه‌ای از اسلام گرایان سنی است که در اوایل اعتراضات گسترده سوریه در سال 2011 در شمال غرب این کشور شکل گرفت. اعضای این گروه افرادی هستند که از جنبش‌های اعتراضی ناامید شده یا مبارزانی هستند که از زندان آزاد شده‌اند. تعدادی افغانستانی و عراقی نیز در این گروه فعالیت دارند.

حسن عبود، اولین رهبر این گروه در سال 2013 طی مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره گفته بود: دموکراسی آن است که مردم براساس قضاوت خود بر یکدیگر حکومت کنند. ما یک سیستم خدایی داریم که از سوی خدا برای بندگانش ایجاد شده و خدا ما را مسئول ایجاد آن روی زمین و بالا بردن کلام‌ الله کرده است.

وی افزود: به عنوان یک مسلمان ایجاد این سیستم حق ماست.

سال گذشته انفجاری درمحل نشست رهبران احرار باعث مرگ عبود و ده‌ها تن از اعضای این گروه شد.

این گروه از آن زمان با داشتن نیروهایی در سراسر کشور و دفاتری برای کمک رسانی و امور سیاسی و کنترل عبور و مرور در مرز با ترکیه به یکی از بزرگترین گروه‌های شورشی در سوریه تبدیل شده است.

بسیاری از تحلیل‌گران و اعضای این گروه معتقدند احرار شام با وجود همکاری با جبهه النصره تفاوت‌های بنیادین بسیاری با آن دارد.

سخنگوی این گروه در این باره می‌گوید: احرار شام یک جنبش کاملا مستقل است؛ یک جنبش سوری است و هیچ ارتباطی نه از نظر ساختاری و نه ایدئولوژیک با هیچ گروه بین‌المللی دیگری ندارد.

با این حال دولت سوریه مانند سایر گروه‌های مخالف، احرار شام را نیز تروریست می‌داند که قصد نابودی کشور را دارند.»

انتهای پیام

کد N935116

وبگردی