آفتاب
نتایج نظرسنجی «متروپل» نشان داد:

«اردوغان» تا تعبیر رویای دولت تک حزبی فاصله زیادی دارد

«اردوغان» تا تعبیر رویای دولت تک حزبی فاصله زیادی دارد

تازه ترین نظرسنجی موسسه «متروپل» از عدم بهبود جایگاه حزب «حاکم عدالت و توسعه» در نزد افکار عمومی ترکیه خبر می دهد و این امر می تواند تلاش «اردوغان» برای تشکیل دولت تک حزبی را با چالش مواجهه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نظرسنجی که به تازگی از سوی موسسه «متروپل» منتشر شده حاکی است بسیاری از مردم ترکیه معتقدند حزب «حاکم عدالت و توسعه» در انتخابات زودهنگام اول نوامبر از آراء کافی برای تشکیل دولت تک حزبی برخوردار نخواهد شد.

طبق این نظرسنجی، تنها ۴۱.۷ درصد از شرکت کنندگان از حزب عدالت و توسعه حمایت کردند که نسبت به نتایج انتخاباتی ۷ ژوئن فقط ۰.۸ درصد بهبود نشان می دهد.

ناگفته نماند که عدالت و توسعه در انتخابات ۷ ژوئن برای نخستین بار از سال ۲۰۰۲ به این سو اکثریت پارلمانی خود را از دست داد. در ادامه، «احمد داود اغلو» به عنوان رهبر حزب و نخست وزیر ترکیه از تشکیل ائتلاف با دیگر احزاب عاجز ماند تا آنکه در نهایت وی دیروز سه شنبه از سوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور، موظف به تشکیل کابینه موقت تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

در نظرسنجی متروپل، میزان حمایت از حزب «جمهوریخواه خلق» ۲۵.۵ درصد، حزب «حرکت ملی» ۱۵.۵ درصد و حزب «دموکراتیک خلق» ۱۴.۵ درصد عنوان شده است. جالب آنکه حمایت از حزب دموکراتیک خلق که حامی کردهاست در مقایسه با انتخابات دو ماه پیش  ۱.۶ درصد افزایش نشان می دهد.

با این حساب، به نظر می آید که اردوغان که به دنبال ارتقاء جایگاه سیاسی حزب متبوع خود و بازگشت به اکثریت مطلق پارلمانی است، نباید چندان هم به نتایج انتخابات زودهنگام دلخوش باشد چرا که نسبت به انتخابات دو ماه پیش، تغییر چندان مطلوبی در شرایط حزب عدالت و توسعه به وجود نیامده است.

 نظر سنجی متروپل در تاریخ ۱۴ تا ۱۶ ماه میلادی جاری و در بین ۱۵۲۰ نفر از واجدین شرکت در رای گیری ماه نوامبر انجام شده است.

احمد داود اغلو با در دست داشتن حکمی که رئیس جمهور به وی ابلاغ کرده از همه احزاب مخالف خواست تا در تشکیل کابینه موقت به وی کمک کنند اما  دو حزب مخالف حرکت ملی و جمهوریخواه خلق با این فراخوان مخالفت کرده و حزب کردی دمکراتیک خلق ها نیز با رد این درخواست اعلام کرده داود اوغلو در این خواسته خود جدی نیست. طبق قانون اساسی ترکیه نخست وزیر ۵ روز برای تشکیل دولت موقت زمان دارد.

در صورتی که داود اوغلو در این مدت موفق به تشکیل کابینه از بین احزاب راه یافته به پارلمان نشود، وی می تواند نامزدهای «مستقل» را برای احراز پست های وزارت به پارلمان پیشنهاد کند.

کد N935103

وبگردی