آفتاب
نیویورک تایمز؛

سختی لغو وتوی اوباما در صورت مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای

سختی لغو وتوی اوباما در صورت مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به موارد بسیار نادر لغو وتوی رییس‌جمهور آمریکا در موارد مربوط به سیاست‌خارجی نوشت: بعید است کنگره بتواند مانع از اجرای توافق هسته‌ای شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، در نوامبر سال 1973 کنگره آمریکا در مخالفت با ریچارد نیکسون، رییس‌جمهور وقت این کشور قانونی را به تصویب رساند که سپس نیکسون به این دلیل که به طور غیرقانونی اختیارات اجرایی را محدود می‌کند آن را وتو کرد.

قانون‌گذاران این تصمیم را نپذیرفتند و وتوی رییس‌جمهور را لغو کردند.

می‌توان گفت که در موارد بسیار نادری سنا و مجلس نمایندگان وتوی رییس‌جمهور آمریکا در خصوص یک قانون عرصه سیاسی خارجی را خنثی کرده‌اند. اکنون با توجه به اختلافات بر سر توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 احتمال یک وتوی دیگر از سوی رییس‌جمهور آمریکا افزایش یافته است.

موارد بسیار کم از لغو وتوی رییس‌جمهور به ویژه درباره موضوعات سیاست‌ خارجی نشان می‌دهد که این کار تا چه حد برای جمهوری خواهانی که مخالف توافق هستند سخت است تا بتوانند بر تهدید اوباما، رییس‌جمهور آمریکا غلبه کند. اوباما هشدار داده است در صورت رد توافق از سوی قانونگذاران آن را وتو خواهد کرد.

به نوشته نیویوک تایمز، کنگره قرار است در اواسط ماه سپتامبر درباره‌ی توافق هسته‌ای رای گیری کند . با توجه به این که کنگره هم اکنون تحت کنترل جمهوری خواهان که از مخالفان سیاست‌های اوباما هستند احتمال می‌رود این توافق مورد مخالفت قرار گیرد. اما در صورت وتوی رییس‌جمهور آن‌ها (نمایندگان کنگره) به دو سوم آراء کنگره برای لغو این وتو نیاز خواهند داشت که کاری بسیار دشوار و بعید به نظر می‌رسد.

کنگره آمریکا تاکنون توانسته است 110 بار وتوی رییس‌جمهور را خنثی کند که اولین بار آن در ماه مارس 1845 رخ داد. اما اغلب این موارد به موضوعات سیاست داخلی ارتباط داشته است. قانون‌گذاران برای به چالش کشیدن وتوی رییس‌جمهور تمایل کم‌تری دارند چون رییس‌جمهور آمریکا در این مسائل آزادی عمل بیش‌تری دارد.

بیل کلینتون، رییس‌جمهور پیشین آمریکا در سال 1995 قانون لغو ممنوعیت ارسال سلاح به بوسنی را وتو کرد. در آن زمان قانون‌گذاران تمایل زیادی به لغو وتوی رییس‌جمهور داشتند اما وضعیت در بوسنی به سرعت تغییر کرد و آن‌ها در نهایت وتو را پذیرفتند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: تاکنون نزدیک به 30 دموکرات در سنا از توافق هسته‌ای که اواسط ماه ژوییه میان ایران و قدرت‌های جهانی در وین حاصل شد حمایت کرده‌اند. دو سناتور دموکرات اعلام مخالفت کرده و بقیه نیز هنوز موضع خود را مشخص نکرده‌اند.

کاخ سفید اخیرا اعلام کرد اطمینان دارد که دموکرات‌ها رای کافی برای محفوظ نگهداشتن وتوی رییس‌جمهور را در اختیار دارند.

هرید رید، رهبر اقلیت مجلس سنا ضمن اعلام موافقت خود با توافق هسته‌ای گفت که جلوگیری از مخالفت کنگره با این توافق کار دشواری است اما دور از دسترس نیست. چنین اتفاقی به رییس‌جمهور اجازه وتو را خواهد داد.

اگر قطعنامه مخالفت‌آمیز کنگره علیه توافق هسته‌ای به تصویب برسد، باز هم وضعیت به نفع رییس‌جمهور است. مخالفان در حال حاضر برای کسب 60 رای تلاش می‌کنند که در آن صورت به 67 رای نیاز خواهند داشت. این در حالی است که حامیان رییس‌جمهور تنها به تعداد کمی از آراء کسانی نیاز دارند که تاکنون موضع خود را مشخص نکرده‌اند تا بتوانند از وتوی اوباما محافظت کنند.

هم‌چنین نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان قویا از این توافق حمایت کرده است که به همراه یک گروه از متحدان تلاش می‌کند مانع از لغو وتوی رییس‌جمهور آمریکا شود.

انتهای پیام

کد N935013

وبگردی