آفتاب

تحقیقات پنتاگون درباره دستکاری ارزیابی‌ عملیات‌ها علیه داعش توسط مقامات ارتش

تحقیقات پنتاگون درباره دستکاری ارزیابی‌ عملیات‌ها علیه داعش توسط مقامات ارتش

بر اساس اعلام چند مقام آمریکایی، بازرس کل پنتاگون در حال انجام تحقیقاتی در خصوص این بوده که مقام‌های ارتش این کشور ارزیابی های اطلاعاتی درباره کمپین تحت رهبری آمریکا در عراق علیه گروه تروریستی داعش را تحریف می‌کنند بر اساس آنها گزارش‌های خوشبینانه درباره پیشرفت این کمپین به سیاست‌گذاران در دولت آمریکا ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، مقام‌های دولت آمریکا اظهار کردند، این تحقیقات بعد از آن آغاز شده که دست کم یک تحلیلگر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا به مقام‌های این کشور گفت مدارکی دارد که نشان می دهد مقام های واحد فرماندهی مرکزی آمریکا – مقر نظامی که بر کمپین بمباران آمریکا و دیگر تلاش‌های این کشور علیه داعش نظارت دارد – تغییرات نادرستی را در نتایج ارزیابی های اطلاعاتی که برای سیاستگذاران از جمله باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تدارک دیده می شوند، صورت می دهند.

با این حال جزئیات کامل تر این ادعاها از جمله این که چه زمانی این ارزیابی های مذکور هدف دخل و تصرف قرار گرفته اند و چه کسی در فرماندهی مرکزی به گفته این تحلیلگر مسئول آن بوده در دسترس نبوده است.

مقام‌های آمریکایی که نام خود را فاش نکردند، اظهار کردند که تحقیقات بازرس کل پنتاگون که اخیرا آغاز شده اند بر این که آیا مقام‌های نظامی نتایج پیش نویس ارزیابی های اطلاعاتی را در جریان پروسه بازبینی تغییر داده و بعد آنها را منتقل می کنند، تمرکز بوده است.

افشای تحریف در ارزیابی های اطلاعاتی پرسشهای جدیدی درباره مسیر جنگ دولت آمریکا با داعش ایجاد کرده و می تواند توضیح دهد که توضیحاتی که درباره پیشرفت این کمپین ارائه می شوند تا حد گسترده ای اختلاف دارند. اختلاف نظرهای مشروع در میان مقام های امنیت ملی رواج داشته و تشویق شده اند و بنابراین تحقیقات اخیر بازرس کل پنتاگون یک اقدام غیرعادی بوده و نشان می دهد که اتهامات مطرح شده فراتر از مناقشه های اطلاعاتی معمول هستند.

قوانین دولت آمریکا تصریح کرده اند که ارزیابی های اطلاعاتی نباید با دستورکارهای آژانس‌ها یا دیدگاه های سیاسی تحریف شوند. بر این اساس تحلیلگران ملزم هستند به این که منابع پشتیبانی کننده از نتایجشان را ذکر کرده و نقطه نظرهای متفاوت را تصدیق کنند.

بر اساس قوانین فدرال مقامهای اطلاعاتی می توانند ادعاهای خود در خصوص ارتکاب خطا را به بازرس کل جامعه اطلاعاتی که در سال 2011 تاسیس شد مطرح کنند. اگر مقامهای این ادعاها را معتبر تشخیص دهند ملزم هستند به این که به کمیته های اطلاعاتی سنا و مجلس نمایندگان آمریکا موضوع را منتقل کنند.

به گفته مقامهای آمریکایی این اتفاق در چند هفته گذشته رخ داده و به همین دلیل بازرس کل پنتاگون تصمیم گرفته تحقیقات درباره این موضوع را آغاز کند.

سرهنگ پاتریک رایدر، سخنگوی فرماندهی مرکزی اظهار کرد نمی تواند درباره تحقیقات در جریان بازرسی کل اظهار نظر کند اما گفت، بازرس کل پنتاگون مسئولیت تحقیق درباره همه اتهامات مطرح شده را دارد و از نظارت مستقل آنها استقبال و حمایت می کنیم.

انتهای پیام

کد N934859

وبگردی