آفتاب
ژاپن در آستانه بی اعتمادی به متحد خود؛

انتشار اسناد جاسوسی آمریکا از ژاپن «اوباما» را به عذرخواهی واداشت

انتشار اسناد جاسوسی آمریکا از ژاپن «اوباما» را به عذرخواهی واداشت

اسناد «ویکی لیکس» نشان می دهد که «سازمان امنیت ملی آمریکا» در فاصله سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ از ۳۵ شخص حقیقی و حقوقی ژاپن جاسوسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه آسیا نیوز، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا امروز چهارشنبه با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن طی یک تماس تلفنی صحبت کرد تا از وی به خاطر مشکلاتی که افشای اسناد «ویکی لیکس» مبنی بر جاسوسی «سازمان امنیت ملی آمریکا» از مقامات و نهادهای ژاپنی به وجود آورده، عذرخواهی کند.

پس از پایان این مکالمه که ۴۰ دقیقه به طول انجامید، «یوشیهید سوگا» دبیر کل کابینه ژاپن به خبرنگاران گفت: اوباما از مشکلاتی که در پی این ماجرا برای آبه و دولت وی به وجود آمده عذرخواهی کرد.

سایت افشاگر ویکی لیکس اواخر ماه گذشته اسنادی را منتشر کرد که نشان دهنده جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آمریکا از ۳۵ شخص حقیقی و حقوقی دولت توکیو طی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ است.

ژاپن یکی از اصلی ترین شرکای آمریکا در منطقه استراتژیک آسیا – پاسیفیک است و گفته می شود که آبه در مکالمه تلفنی خود به اوباما گوشزد کرده که صحت این اطلاعات رابطه مبتنی بر اعتماد دو کشور را متزلزل خواهد کرد.

آبه پیشتر نیز ضمن مکالمه با «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا مراتب نارضایتی خود را اعلام کرده بود.

دفتر کابینه ژاپن، بانک ژاپن، وزرای اقتصاد و بازرگانی و همچنین شرکت های بزرگ تجاری کشور به چشم می خورد.

به گفته سوگا، شینزو آبه از دولت واشنگتن خواسته است تا درباره صحت اسناد افشا شده ویکی لیکس تحقیق کنند.

تماس تلفنی آبه و اوباما یک روز پس از آن اتفاق افتاد که آبه به کمیته مجلس مشاوران ژاپن گفت: صحت این اسناد برای ژاپن به عنوان یکی از متحدین آمریکا جای بسی تاسف دارد. با این حال باید پیش از هر پاسخی درباره انگیزه های اصلی آمریکا از این اقدام تحقیق کنیم.  

 

کد N934827

وبگردی