آفتاب
قاضی زاده هاشمی در مجلس:

وضعیت وزارت بهداشت خوب نیست/در مقابل پزشکان قرار نمی گیریم

وضعیت وزارت بهداشت خوب نیست/در مقابل پزشکان قرار نمی گیریم

وزیر بهداشت با بیان اینکه وضع ما در وزارت بهداشت خوب نیست، گفت: قانونی که ما را در مقابل پزشکان قرار دهد، اجرا نمی‌کنم.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی وزیر بهداشت برای ارائه توضیحات در خصوص نحوه اجرای طرح تحول نظام سلامت در صحن علنی مجلس حضور یافت.

وی طبق ماده ۱۱۱ آیین‌نامه داخلی مجلس به درخواست رئیس مجلس در راستای ارائه توضیحات در خصوص موضوع طرح تحول سلامت ر در صحن علنی حضور یافته بود.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه پیش از اجرای طرح تحول مردم بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کردند، گفت: شرایط ما در این بخش از کشورهایی مثل عراق، ترکمنستان و اردن بسیار نامطلوب‌تر بود.

 وزیر بهداشت گفت: بر اساس مطالعات ما، مردم ۸۰ درصد خدمات بیمارستانی را از بیمارستان‌های دولتی دریافت می‌کنند، بنابراین ما به دنبال کاهش هزینه خدمات بیمارستانی رفتیم و در راستای حفاظت مالی از مردم و افزایش کیفیت خدمات درمانی، عمل کردیم.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت با ۸ هزار میلیارد تومان بدهی، معوقات ۲۰ تا ۲۵ ماهه پرسنل و کمبود دارو کار را آغاز کرد.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: از ۱۱ میلیون نفری که برای بیمه ثبت‌نام کردند، ۱۰ میلیون نفر تاکنون دفترچه بیمه دریافت کردند و ۲۷ درصد مراجعات ما از کمیته امداد بوده است که نشان می‌دهد این افراد پیش از این به خاطر فقر به بیمارستانها مراجعه نمی‌کردند.

وزیر بهداشت گفت: در شروع کار ما تنها ۳۲۰ قلم دارو در بیمارستانها موجود بود و مردم باید ۶۰۰ قلم دارو را از خارج از بیمارستانها تهیه می‌کردند.

وی، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را از اقدامات مهم وزارت بهداشت خواند و گفت: این ماندگاری پیش از اجرای طرح تحول حدود ۵ درصد بود که الان به حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: از مجموع ۸۰ هزار تخت بیمارستان، ۵۳ هزار تخت فرسوده است و تعداد زیادی از بیمارستانهای ما مخروبه و فرسوده هستند.

وزیر بهداشت ادامه داد: ۵۹۶ کلینیک ویژه بیمارستانی در قالب طرح تحول سلامت تاسیس شده است. ۵۴۸ هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان انجام شده و آمار سزارین ۵ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به راه‌اندازی اورژانس هوایی، گفت: ۱۳۷۳ بیمار از طریق اورژانس هوایی جابه‌جا شده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: هم‌اکنون ۳ درصد کمبود دارو وجود دارد که پیش از این کمبود دارو در کشور حدود ۴۰ درصد بود.

وزیر بهداشت، کاهش واردات دارو را از توفیقات طرح تحول سلامت خواند و گفت: در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، ۳۵۰ میلیارد دلار کاهش واردات دارو داشتیم که این امر در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده است.

وی با اشاره به منع واردات دارو توسط وزارت بهداشت، گفت: در سال ۹۳ برای اولین بار واردات دارو کاهش یافته و صادرات دارو ۷۰ درصد افزایش یافت.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در سالهای ۸۳ تا ۹۲ میزان تولید دارو کاهش و واردات دارو سال به سال افزایش می‌یافت، گفت: از سال ۹۲ تا امروز واردات دارو کاهش یافته و سطح دسترسی مردم به دارو افزایش یافته است.

وزیر بهداشت از پرداخت اعتبارات بهداشتی در سه ماهه آخر سال گذشته گلایه کرد و گفت: علی‌رغم این مشکلات، برای اولین‌بار در ایران در شهرهای زیر ۲۰ هزارنفر پزشک مستقر شده است و دسترسی به داروها در روستاها از ۲۷۰ قلم به ۴۳۶ قلم افزایش یافته است.

وی، مشکل بهداشتی حاشیه‌نشینان را جدی خواند و بر لزوم ارائه خدمات به این قشر از جامعه تاکید کرد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط، گفت: این سند به امضای رئیس سازمان صدا و سیما، ریاست مجلس، وزرا و معاون اول رئیس جمهور رسیده است و در همین راستا مطالبی در خصوص روغن پالم اعلام شد.

وزیر بهداشت گفت: ظلمی که به ما شد که گفتند پول‌هایی که به وزارت بهداشت داده شده است، به حقوق پزشکان اختصاص یافته، این در حالی است که پیش از این ۲ هزار خدمت وجود داشت که پزشکان برای آن هر قیمتی را که می‌خواستند می‌گذاشتند، وقتی دولت و مجلس چشمشان را روی هزینه‌های واقعی می‌بستند، این امر موجب می‌شد دریافت‌های غیرقانونی شکل بگیرد.

وی گفت: در راستای ساماندهی هزینه‌ها با بخش خصوصی و بیمه‌ها جلسه داشتیم، بخش خصوصی تلاش داشت قیمت‌ها را حدود ۴۰۰ درصد افزایش دهد که دولت با توجه به بررسی‌ها، افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت‌ها را پذیرفت؛ این تغییرات در راستای قانون برنامه پنجم توسعه بود.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: میانگین حقوق پزشک متخصص هیات علمی ۳ میلیون تومان با کارانه ۹ میلیون تومانی و میانگین حقوق پرستاران یک میلیون و ۹۰۰ هزارتومان با کارانه یک میلیون تومانی است.

وزیر بهداشت میانگین رشد کارانه پرستاران و ماماها را ۲۶۲ درصد خواند و گفت: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

وی اظهار داشت: من نگرانم این طرح بزرگی که باعث رضایتمندی مردم شده است، دچار مشکلاتی شود و عده‌ای اصل کار را زیر سئوال ببرند، این افراد کسانی هستند که از اجرای طرح تحول سلامت آسیب دیده‌اند. این افراد دستگاه دسته‌دوم و تجهیزات وارد می‌کردند و برخی تخلفات انجام می‌دادند.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: من هیچ‌وقت راجع به گذشته صحبت نمی‌کردم، قبول کنید در حوزه نظارت‌های مالی در وزارت بهداشت بسیار ضعیف عمل شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به ادعای بیمه‌های تکمیلی مبنی بر رشد هزینه‌هایشان، گفت: علی‌رغم ادعای بیمه‌های تکمیلی مبنی بر اینکه هزینه‌هایشان رشد کرده، بر اساس بررسی‌های ما هزینه بیمه‌های تکمیلی کمتر شده است و وزارت بهداشت جایگزین آنها شده، چون منابع بیمه‌های تکمیلی قابل دسترس وزارت بهداشت نیست و ما از بانک مرکزی می‌خواهیم این منابع را قابل رصد کند.

وی گفت: هر یک درصد کاهش پرداخت از جیب مردم، نیازمند ۷۹۰ میلیارد تومان پرداخت از جیب دولت است.

قاضی در تشریح منابع حوزه سلامت، گفت: هدفمندی یارانه‌ها، یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان از منابع اصلی وزارت بهداشت است.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما هر چه می‌گوییم مالیات بر سیگار تصویب شود که این امر حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بودجه وزارت بهداشت را افزایش خواهد داد، شما قبول نمی‌کنید، دولت هم مخالف است زیرا معتقدید قاچاق افزایش می‌یابد در حالی که در همه دنیا از سیگار مالیات می‌گیرند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات نقد در وزارت بهداشت برای بررسی مشکلات طرح تحول سلامت، گفت: رئیس سازمان بهداشت جهانی طرح تحول سلامت را مدل خوبی برای اجرا در کشورهای در حال توسعه دانسته‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: اگر بخواهید بهداشت و درمان سر و سامان یابد باید همان کاری را که در سایر بخش‌ها انجام دادید، در بهداشت و درمان نیز انجام دهید. باید بخش خصوصی وارد شود، بخش خصوصی نیز در صورتی وارد می‌شود که حوزه سلامت سودده باشد. باید بازگشت سرمایه تضمین شود.

وزیر بهداشت همچنین از سهم ۳ درصدی وزارت بهداشت از بودجه عمرانی کشور انتقاد کرد.

به گزارش مهر، در ادامه جلسه، مسعود پزشکیان انتقاداتی را در خصوص عملکرد وزارت بهداشت مطرح کرد.

پس از اظهارات پزشکیان، وزیر بهداشت در جایگاه حاضر شده و از عملکرد این وزارتخانه دفاع کرد.

وی گفت: وضع ما در حوزه بهداشت و درمان خوب نیست، ما کاری نکردیم، دولت در شرایط نداری این طرح را عملی کرد.

وزیر بهداشت خطاب به نمایندگان گفت: شما میان مردم هستید و از سطح رضایتمندی آنها اطلاع دارید.

وی با اشاره به اظهارات پزشکیان در خصوص اختلاف دریافت پزشکان، گفت: مگر اختلاف دریافت پزشکان فقط به دوره ما مربوط است، این امر مربوط به ۲۶ سال گذشته است که نظام دریافت را از قالب حقوق خارج کرده و اعلام کردند هر چه بیشتر مریض ببینید، بیشتر حقوق می‌گیرید، که این نظام جدید به حوزه درمان و آموزش آسیب رساند.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه طرح این موضوعات در خصوص نظام دریافت به سرمایه اجتماعی ضربه می‌زند، گفت: بخش حقوقی مجلس بررسی کند که ما چقدر به قانون در حوزه بهداشت عمل کردیم و سایر دولتها چه میزان به قانون در حوزه بهداشت عمل کردند.

وی تاکید کرد: آن بخش از قانون را که ما را در برابر جامعه پزشکی قرار دهد، اجرا نمی‌کنم.

قاضی‌زاده تصریح کرد: بیمه اگر پولش را به موقع از خزانه دریافت می‌کرد، مشکلی نداشت. آقای ربیعی هم اعلام کردند که هزینه‌های درمان افزایش نیافته، اگر پرداختها به موقع انجام می‌شد مشکلی نبود.

کد N934549

وبگردی