آفتاب

صربستان و کوزوو به توافقی مهم دست یافتند

صربستان و کوزوو به توافقی مهم دست یافتند

اتحادیه اروپا اعلام کرد، صربستان و کوزوو در راستای عادی سازی روابط پس از جنگ و اعلام یک جانبه استقلال پریشتینا، در چندین حوزه کلیدی به توافقات مهم و بزرگی دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا که میانجی‌گری این مذاکرات را نیز برعهده داشت، گفت: الکساندر ووجیچ، نخست وزیر صربستان و عیسی مصطفی، نخست وزیر کوزوو در چهار حوزه از جمله بخش انرژی و مخابرات به توافق دست یافتند.

موگرینی در بیانیه‌ای گفت: نتیجه امروز بیانگر دستاوردهای مهم و بزرگ در روند عادی سازی روابط است. راه حل‌هایی که امروز به دست آمد به نفع مردم بوده و به طور همزمان هر دو طرف را قادر می‌سازد تا الحاق خود به اتحادیه اروپا را پیش ببرند.

این توافقنامه دو روز پیش از آن حاصل شد که قرار است رهبران کشورهای غرب بالکان و موگرینی در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به سیل عظیم آوارگان از طریق این منطقه و نفوذ روسیه نشستی برگزار کنند.

صربستان و کوزوو درخصوص اعلام یکجانبه استقلال پریشتینا از بلگراد در سال 2008 میلادی با یکدیگر اختلاف نظر دارند و بلگراد در به رسمیت شناختن کوزوو به عنوان یک کشور مستقل به آمریکا و اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نپیوسته‌ است.

جنگ کوزوو از سال 1998 تا 1999 میلادی پس از آن پایان یافت که نیروهای مسلح صربستان به دنبال کمپین بمباران 11 هفته‌ای ناتو از این منطقه خارج شدند.

در سال 2013 میلادی پریشتینا و بلگراد با میانجی‌گری اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای را برای عادی سازی روابط امضا کردند که بلگراد را قادر ساخت مذاکرات خود برای الحاقش به اتحادیه اروپا را آغاز کند.

اتحادیه اروپا گفت: توافقنامه روز سه شنبه شامل ایجاد یک ساختار قضایی بی‌طرف در شمال کوزوو است که از سوی اقلیت‌های صرب و اکثریت کوزوو که اتباع آلبانی هستند، قابل قبول است.

این توافق همچنین شامل مسائل انرژی و برنامه تقویت سیستم مخابراتی کوزوو است. این توافق همچنین استفاده از پل مناقشه آمیز "میتروویکا" را پوشش می‌دهد.

انتهای پیام

کد N934543

وبگردی