آفتاب
لاریجانی در آغاز جلسه علنی مجلس:

عصر امام رضا(ع) طوفانی ترین دوره فکری تشیع بود

عصر امام رضا(ع) طوفانی ترین دوره فکری تشیع بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عصر امام رضا(ع) طوفانی‎ترین عصری بود که شرایط مختلف فکری برای مکتب تشیع به وجود آمده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در آغاز جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی رئیس قوه مقننه با تبریک میلاد حضرت امام رضا (ع) به عنوان شاه ولایت، گفت: افتخار ما ایرانیان در این است که میزبان این ولی خدا هستیم.

وی با اشاره به شرایط سیاسی و فرهنگی حاکم در زمان امام رضا(ع) و پدر ایشان، افزود: جدای از سلطه دیکتاتوری خلفای عباسی، در این دوره جریان‌های مهم فکری و فرهنگی وجود داشت که نوع اقدامات امام (ع) را می‌توان در این بستر تاریخی مورد ارزیابی قرار داد.

لاریجانی ادامه داد: عصر امام رضا(ع) طوفانی‌ترین عصری بود که شرایط مختلف فکری برای مکتب تشیع به وجود آمده بود، کیفیت شهادت امام موسی (ع) زمینه پیدایش و رشد فرقه واقفیه را ایجاد کرده بود که خود آن یک مسلکی بود و امام با آن مبارزه می‌کرد.

وی گفت: جریان دیگری که در زمان امام به وجود آمده بود، جریان اهل غلو بود که امام در زمان‌های مختلف با آنها مواجهه می‌نمود و از طرف دیگر فعالیت مترجمان در آن زمان بود که فرهنگ و فکر سایر ملل در پایان دوره بنی‌امیه و ابتدای دوره بنی‌عباس وارد جوامع اسلامی می شد و این ترجمه افکار در جامعه مسلمانان پخش شده بود. که برخی از انحرافات فکری را در جامعه به وجود آورده بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آزادی سیاسی همراه با کار فرهنگی که با تضعیف بنی‌امیه و ابتدای روی کار آمدن بنی‌عباس در جامعه شروع شده بود، شرایط را به نحوی رقم زد که جریان‌های فکری مختلف رشد کردند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در زمان سقوط بنی‌امیه، بنی‌عباس خود را طرفدار اهل‌بیت معرفی می‌کرد، تصریح کرد: عده زیادی از روی کار آمدن بنی‌عباس حمایت می‌کردند، اما وقتی بنی‌عباس سر کار آمدند مشاهده شد که اینها دست‌کمی از بنی‌امیه در زورگویی و مخالفت و تضاد با اهل بیت ندارند، به همین جهت جریان‌های مختلف انقلابی علیه آنها سر بر افراشت.

وی خاطرنشان کرد: شرایط زمانی عصر امام رضا(ع) شرایط پرغلیان از نظر انقلاب‌های محلی بود.

 

 

 

 

کد N934343

وبگردی