آفتاب
تاثیر توافق هسته‌ای بر عمق استراتژیک در خاورمیانه

فرازمند: ایران لنگر ثبات منطقه است/ سجادپور: منطقه هنوز توافق هسته‌ای را هضم نکرده است

فرازمند: ایران لنگر ثبات منطقه است/ سجادپور: منطقه هنوز توافق هسته‌ای را هضم نکرده است

نشست علمی با موضوع تاثیر توافق هسته‌ای بر عمق استراتژیک در خاورمیانه عصر امروز (سه‌شنبه) از سوی انجمن علوم سیاسی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدمحمدکاظم سجادپور، رییس انجمن علوم سیاسی ایران و استاد دانشگاه وزارت خارجه در سخنانی در این نشست با بیان این که برای چند قرن است که منطقه ما و خاورمیانه بین‌المللی‌ترین منطقه دنیاست و در اصل آیینه روابط بین‌الملل است، افزود: از قرن شانزده هر بازیگری که در دنیا قدرت به دست آورده عرض اندامی در این منطقه داشته است.

او با بیان این که نباید برداشت ما از منطقه صرفا کشورهای عربی باشد، گفت: عرب‌ها، ترک‌ها و ایرانی‌ها مبنای اصلی منطقه به لحاظ قومیت محسوب می‌شوند.

سجادپور گفت: سه قدرت منطقه ترکیه، ایران و عربستان امروز قدرت‌شان و فضای عمل‌شان با گذشته قابل مقایسه نیست.

این استاد دانشگاه با بیان این که ایران جزو جدا نشدنی منطقه است، گفت: در 30 سال گذشته تلاش برای حذف ایران به عنوان بازیگر مهم منطقه‌یی به طور سیستماتیک از سوی غربی‌ها و عرب‌ها صورت گرفته است اما با وجود این خواست، ایران سر بر آورده است و این مساله به خاطر قدرت داخلی‌اش بوده است.

وی با اشاره به رابطه قدرت و امنیت در بیان شرایط ایران در منطقه، خاطرنشان کرد: ایران رابطه‌ای چندوجهی دارد و جنبه‌های مختلف نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، جغرافیایی و برساختگی‌های سیاسی را نیز شامل می‌شود.

مشاور وزیر خارجه در بیان عمق استراتژیک ایران پس از توافق وین، خاطرنشان کرد: سه نکته اساسی در این زمینه وجود دارد؛ اول آن که این توافق یک شوک منطقه‌یی ایجاد کرد و هنوز کلیت مساله را منطقه و بخشی از بازیگران عرب و غیرعرب هضم نکرده‌اند. هم‌چنین برخی از قدرت‌های منطقه‌یی سعی دارند وضعیت منطقه‌یی ایران را به عنوان تهدید اصلی جایگزین تهدید هسته‌ای ایران کنند و این روند بسیاری از بازیگران را مشوش کرده است و سومین نکته آن است که با نگاهی به تحولات مربوط به چند دهه گذشته می‌بینیم که تلاش شده است تا موضوع ایران به عنوان یک ناامنی در منطقه پرداخته شود و این موضوع در چارچوب بحث هسته‌ای در سال‌های اخیر دنبال شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هم‌چنین محمد فرازمند، مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه در این نشست با بیان این که تعداد پرونده‌های داغ منازعات فعال در منطقه بسیار زیاد است و شاید این پرونده‌ها به بیش از 20 عدد برسد، گفت: می‌توان در این خصوص منازعات را در حوزه موضوع و کشور تقسیم‌بندی کرد.

وی گفت: علاوه بر کشورها و مسائلی که وجود دارد برخی از بازیگران غیردولتی نیز درگیر این منازعات هستند و نقش مهمی را ایفا می‌کنند. امروز القاعده، جبهه‌النصره، داعش و یا حتی کردها و اخوان‌المسملین گروه‌هایی هستند که به عنوان بازیگران غیردولتی نقش‌آفرینند. هم‌چنین شبکه‌های اجتماعی یکی از مختصات منطقه‌یی ما محسوب می‌شوند. امروز یک عنصر داعشی نیاز به تشکیلات سنتی ندارد. می‌تواند خیلی سریع در شبکه‌های مجازی به عمق جهان عرب، خلیج‌فارس و یا نقاط دیگر برود.

مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه گفت: ایران پیچیده‌ترین موضوع خاورمیانه را با توافق هسته‌ای به شکلی رضایت‌بخش حل کرد. بعد از پرونده هسته‌ای مهم‌ترین بحث مبارزه با تروریسم است که هیچ کس نمی‌تواند به اندازه ایران در مقابل آن اقدام کند.

فرازمند گفت: با توجه به این که ایران علاقه‌مند به منطقه‌ای باثبات است و خود نیز از ثبات قابل قبولی برخوردار است طبیعی است که تمایل داشته باشد تا این ثبات در کشورهای همسایه‌اش حاکم باشد و برای این منظور آمادگی دارد تا به همسایگان خود کمک کند.

مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه با بیان این که پروژه تهدیدانگاری ایران شانسی برای موفقیت ندارد، گفت: توافق هسته‌ای یک درس بود و کسانی که در منطقه سعی داشتند ایران را منزوی و محدود کنند امروز به خوبی می‌دانند که در این کار پیروز نشده‌اند و ایران بیش‌تر از گذشته به ثبات رسیده است و نیز در میان کشورها در حل و فصل مسائلش به یک الگو تبدیل شده است.

وی گفت:‌ ایران لنگر ثبات منطقه است و حرف منطقی برای گفتن دارد و می‌تواند به راحتی بحران‌ها را از سر بگذراند.

انتهای پیام

کد N934057

وبگردی