آفتاب

برای سخنگوی آرام و متین کابینه یازدهم/ همراه با روحانی از بهارستان تا پاستور

برای سخنگوی آرام و متین کابینه یازدهم/ همراه با روحانی از بهارستان تا پاستور

محمد باقر نوبخت اگر چه معاون رئیس جمهور و از اعضای تیم اقتصادی دولت به شمار می رود اما حضور او در میان خبرنگاران او را به چهره ای رسانه ای، خوش اخلاق و خوش سخن بدل کرده است.

عبدالله احمدی: صراحت لهجه، متانت و لحن بیان، نفوذ کلامش را بالا برده و با صدایي شمرده، مرتب و سنجیده سخن می گوید و کلمات را با بهترین شکل ادا می کند. طراحی جملاتش به گونه ای است که گویی با این سخنوری تنها حکم سخنگویی دولت را کم داشته است.

با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92 محتمل ترین گزینه برای سخنگویی کسی نبود جز محمد باقر نوبخت که در زمان انتخابات در قامت سخنگوی ستاد روحانی ارتباط خوبی با رسانه ها برقرار کرده بود و نقش موثری در رساندن پیام روحانی به مردم داشت.

او هر هفته در قامت سخنگو و اغلب با پیراهن یقه دیپلمات مقابل خبرنگاران قرار می گیرد و مواضع دولت را اعلام می کند و در این مدت تمام تلاش خود را به کار برده که ابهامات و سوالات به وجود آمده در حوزه فعالیت های دولت را از برطرف کند.

نوبخت اگر چه 65 سال سن دارد اما  به دلیل ظاهر آراسته ای که همیشه دارد و سعی می کند در برابر رسانه ها و در انظار عمومی خوش پوش حاضر شود ، جوان تر از سن شناسنامه ای اش به نظر می رسد.

در ذهن خود دنبال سخنگویی برای دولت می گشتم!

نوبخت در برنامه تلویزیونی" شناسنامه " در رابطه با حضورش در دولت به عنوان سخنگوی دولت می گوید: در جلسه‌ای که شهریورماه 92 با روحانی و دیگر دوستان هیات دولت داشتیم، روحانی گفت که جمع ما نیاز به سخنگو دارد که این کار چندان آسان هم نیست. ایشان به ویژگی‌های یک سخنگوی خوب اشاره کردند که وقتی آن‌ها را می شنیدم در ذهن خودم می‌گفتم این ویژگی ها ارتباطی با من ندارد و در ذهن خودم برای سخنگویی دولت به دنبال افراد دیگری در کابینه می‌گشتم اما در نهایت آقای رئیس جمهور به حقیر لطف کرد و بار بسیار سنگینی به من سپرده شد. گاهی اوقات صحبت ده دقیقه ای با خبرنگاران سخت‌تر از کار شبانه روزی است چون با انتخاب نابجای یک کلمه ممکن است تبعات ناخوشایندی در پی داشته باشد.

او که در ابتدای دولت یازدهم حکم معاونت رئیس جمهور را از حسن روحانی گرفته بود با آغاز به کار مجدد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به دستور رئیس جمهور ریاست این سازمان را نیز عهده دار شد.

پیش به سوی اعتدال و توسعه

نوبخت در حال حاضر دبیر کل حزب اعتدال و توسعه است که یکی از احزاب اصلاح طلب معتدل به شمار می رود و رویه آن میانه‌روی و اعتدالگرایی است.موسسان این حزب که در سال 78 بنیان گذاری شد، علاوه بر نوبخت، محمدرضا نعمت‌زاده، اکبر ترکان، فاطمه هاشمی رفسنجانی، محمود واعظی، حسین موسویان، سید احمد زرهانی، مرتضی محمدخان،مجید قاسمی، صلاح‌الدین دلشاد، محمد حسن تولایی و زهرا پیشگاهی ‌فرد بودند.

این افراد پاییز همان سال و پس از دیدار با آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و مشورت با وی بر عملی‌کردن تصمیم‌شان جدی‌تر شده و این حزب را بنیان گذاشتند.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار به آن ها گفته بود: اداره کشور با یک جناح فاجعه است و در عوض همه نیروهای معتدل در دو جناح باید متحد شوند تا توسعه سیاسی- اقتصادی را به پیش برند و ستون‌های نظام را تقویت کنند.

این حزب، در نهایت و در آستانه برگزاری انتخابات مجلس ششم فعالیت جدی خود را با دبیرکلی نوبخت آغاز کرد و فهرستی با سر لیستی هاشمی رفسنجانی از سوی آن ها برای ورود به مجلس منتشر شد که در این لیست انتخاباتی، تعدادی از چهره‌های معتدل دو جناح سیاسی کشور دیده می شد.

هرچند که در آن انتخابات هاشمی رفسنجانی پس از بازشماری آراء توانست در جمع ۳۰ نفره تهران قرار بگیرد، اما از حضور در مجلس انصراف داد اما نوبخت توانست با رأی قابل توجهی برای چهارمین بار از رشت وارد خانه ملت شود.

حضور در بهارستان از هیئت رئیسه تا تشکیل فراکسیون اعتدال

نوبخت که سابقه چهار دوره حضور مداوم در مجلس شورای اسلامی را از حوزه انتخابیه رشت در کارنامه دارد،طی شانزده سالی که در مجلس حضور داشته سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  و در مجلس پنجم هم سخنگوی هیات رئیسه بود.

وی در مجلس ششم به همراه جمعی از همفکرانش فراکسیون اعتدال را تشکیل داد تا نشان دهد به اعتدال گرایی اعتقاد راسخ دارد و تنها را نجات کشور پرهیز از افراط و تفریط است. نوبخت از سال ها قبل و از دوره مجلس سوم با روحانی به دلیل مشی اعتدال گرایانه اش رابطه ای دوستانه و صمیمی پیدا کرد که این رابطه تا به امروز و در دولت یازدهم ادامه یافته است.

او پس از آخرین سال حضورش در خانه ملت، بیشترین فعالیتش را در معاونت پژوهش های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام متمرکز کرد.

مناظره ای که در یاد مردم باقی ماند

اعتدال و توسعه به عنوان اولین حزب سیاسی کشور، در نیمه دوم سال ۱۳۸۳ رسماً از هاشمی رفسنجانی برای شرکت در انتخابات نهم در سال 84 دعوت به عمل آورد و آنچه که باعث شده است نام محمد باقر نوبخت در خاطر مردم باقی بماند، مناظره جنجالی او با محمد خوش چهره در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 بود که در آن زمان نوبخت به اتفاق هم حزبی هایش  در حزب اعتدال و توسعه از نامزدی هاشمی رفسنجانی در انتخابات حمایت کرده و برای تبیین برنامه اقتصادی وی در گفتگوی ویژه خبری سیما مقابل خوش چهره ای نشست که برای دفاع از برنامه های اقتصادی احمدی نژاد به این برنامه آمده بود.

پس از سال 84 و با روی کارآمدن دولت نهم ، دور جدیدی از حیات سیاسی حزب اعتدال و توسعه شکل گرفت و حزب نوبخت طی سال های 84 تا 88 یکی از احزاب اصلی منتقد سیاست های اقتصادی احمدی‌نژاد به شمار می رفت.

دعوت زودهنگام از روحانی برای ریاست جمهوری

جلسات حزب اعتدال و توسعه پس از سال 88 که به صورت نیمه فعال درآمده بود، از سال ۱۳۹۱ مجدداً آغاز شد که در برخی جلسات حسن روحانی نیز شرکت می کرد و شاید به همین دلیل بود که سخنگوی این حزب برای اولین بار در آبان ۱۳۹۱، در نمایشگاه مطبوعات خواهان حضور  روحانی در انتخابات ۱۳۹۲ شد و تاکید کرد که اجرای استراتژی جذب حداکثری مطرح شده از سوی رهبری توسط حسن روحانی به بهترین شکل، می‌تواند تحقق یابد. این در حالی بود که در آن زمان، کمتر کسی حضور روحانی در انتخابات را جدی می‌گرفت.

نوبخت در گردهمایی حامیان حسن روحانی در 16 خرداد 92، گفته بود بعضی از کاندیداهای ریاست جمهوری می‌توانند شهردار، استاندار، وزیر و حتی در جایگاه معاون اول رئیس‌جمهور باشند؛ اما در 24 خرداد جاری باید استانداردهایی را داشته باشیم که یک فرد بتواند در جایگاه ریاست جمهوری حاضر باشد. رئیس‌جمهور باید یکی از رجال مذهبی و سیاسی باشد که روحانی این ویژگی را دارد.

کسی که فانی را باقی کرد

او  که زمانی و پیش از دوره نمایندگی مجلس، مدیر دبیرستان دکتر بهشتی رشت و مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه بوده از کسانی است که نمایندگان را در جریان استیضاح علی اصغر فانی، قانع کرد تا به استیضاح وی رای مثبت ندهند. و در واقع معاون رئیس جمهور در روزی که به همراه فانی در جلسه غیر علنی با نمایندگان آن ها را از مشکلات بودجه ای دولت باخبر کرد، توانست ورق را به نفع وزیر دولت یازدهم بر گرداند.وی همچنین پیشتر به عنوان نماینده حسن روحانی برای همکاری با محمدرضا باهنر به عنوان نماینده علی لاریجانی در ایجاد ارتباط و تعامل دو قوه انتخاب شده بود.

او در برنامه «دیروز،امروز، فردا» که با حضور محمدرضا باهنر ، نائب رئیس مجلس برگزار شده بود، گفت: نمایندگان مجلس همگی منتخب مردم هستند اما رای آن ها متعلق به یک سال پیش است اما رای دکتر روحانی نظر امروز مردم است و رایی که آقای روحانی دارد، جدیدترین ورژن رای مردم است و فکر می کنم نمایندگان مجلس هم به خواست مردم احترام خواهند گذاشت و با برنامه های دولت همراه خواهند بود.

سخنگوی دولت البته مشی دولت یازدهم در برخورد با منتقدانش را همراه با صبر و حلم می داند و برخی از انتقادات منتقدان را زودهنگام و خارج از حوزه انصاف و عدل عنوان می کند.

29220

کد N933996

وبگردی