آفتاب

حزب سیریزا همچنان به پیروزی در انتخابات یونان مطمئن است

حزب سیریزا همچنان به پیروزی در انتخابات یونان مطمئن است

وزیر انرژی دولت مستعفی یونان و از اعضای ارشد حزب چپ افراطی سیریزا امروز(سه‌شنبه) اظهار کرد، این حزب در انتخابات مجدد می تواند با اکثریت قاطع پیروز شود و بدون حمایت نیروهای جریان اصلی که از بسته وام جدید این کشور پشتیبانی می کنند، دولت تشکیل دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پانوس اسکورلتیس، وزیر انرژی دولت تحت رهبری حزب سیریزای یونان که چند روز پیش استعفا داد، اظهار کرد، یونان باید از بن‌بستی که منجر به دومین دور انتخابات شود اجتناب کند. این در حالی است که هنوز تقاضایی برای نخستین دور انتخابات در یونان مطرح نشده و سیاستمداران این کشور مشغول بحث درباره این سناریو هستند.

سیریزا در طول هفت ماهی که قدرت را دست داشت یونان را تا آستانه سقوط مالی و خروج از اتحادیه اروپا برد. این حزب با وجود آن که دستخوش اختلافات داخلی شده است و چند روز پیش رسما دو شاخه شد، همچنان به عملکرد خود اطمینان دارد.

اسکورلتیس به یک شبکه تلویزیونی یونان گفت: من معتقدم سیریزا کاملا قادر به کسب اکثریت مطلق در پارلمان است. وی همچنین امکان این که این حزب دست به یک توافق بعد از انتخابات با احزاب اصلی حامی وام جدید یونان یعنی حزب محافظه‌کار "دموکراسی جدید"، حزب میانه روی "تو پوتامی" یا سوسیالیستهای حزب "پاسوک" بزند را کم اهمیت دانست.

وی خاطرنشان کرد: برای آن که شراکتهای سیاسی معتبر باشند آنها باید مبتنی بر تلاقی برنامه های موجود و یک زمینه مشترک باشند. من چنین اعتبار سیاسی را نزد نیروهای حزب دموکراسی جدید، پوتامی یا پاسوک نمی‌بینم.

رئیس جمهور یونان از دو حزب مخالف این کشور پس از استعفای آلکسیس سیپراس از نخست وزیری تقاضا کرد تا برای تشکیل یک دولت جدید تلاش کنند و امیدوار است تا از برگزاری یک انتخابات زودهنگام آن هم در حالی که تنها هفت ماه از برگزاری انتخابات قبلی می گذرد اجتناب کند.

با توجه به این که احزاب یونان در خصوص وام جدید این کشور که سومین وام از سال 2010 تا کنون محسوب می شود و شرایط دشوار آن دچار اختلاف هستند حزب اپوزیسیون دموکراسی جدید نتوانست شرکای ائتلافی برای خود پیدا کند.

پس از این حزب اما نوبت حزب جدید "وحدت مردمی" شامل چپگرایان افراطی جدا شده از حزب سیریزا است تا برای تشکیل دولت جدید تلاش کند. با این حال پاناجیوتیس لافازانیس رهبر این حزب جدید از همین ابتدا شکست خود را در تشکیل این دولت پذیرفته و تنها در حال استفاده از حکم ریاست جمهوری سه روزه خود برای تبلیغ مواضعش در مخالفت با وام به یونان است.

به مجرد این که حکم وی نیز چهارشنبه شب منقضی شود، پروکوپیس پاولوپولوس، رئیس جمهور یونان برای آخرین بار تلاش خواهد کرد تا توافقی میان این احزاب اپوزیسیون به دست آورد. با توجه به این که تا حد زیادی شکست این تلاشهای وی قطعی است، وی پس از آن باید یک نخست وزیر موقت تعیین کند و در مهلت 30 روز تقاضای برگزاری انتخابات را مطرح کند.

نگرانی یونانی‌ها نسبت به این که این انتخابات در حالی که آتن در آستانه اجرای تدابیر مربوط به وام جدید است، در پایان دادن به فلج سیاسی در کشورشان به شکست بیانجامد، افزایش یافته است و در آن صورت نیز باید مشابه وضعیت سال 2012 دور دوم انتخابات در یونان برگزار شود.

اسکورلتیس با چنین سناریویی مخالفت کرد. وی گفت: ما باید از چنین سناریویی اجتناب کنیم. برخی چیزها محدودیتهای خود را دارند. مردم این موضوع را می دانند و به نحوی رای خواهند داد که ما به در بسته نخوریم.

انتهای پیام

کد N933968

وبگردی