آفتاب
یوکیا آمانو:

توافق با ایران کاملا دقیق است/جلسه شورای حکام امروز برگزار می‌شود

توافق با ایران کاملا دقیق است/جلسه شورای حکام امروز برگزار می‌شود

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که توافقات انجام شده با ایران از لحاظ فنی دقیق و در راستای اقدامات نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در حاشیه جلسه ای در وین اعلام کرد: توافقات انجام شده با ایران از لحاظ فنی دقیق و در راستای اقدامات نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

وی ادامه داد: توافقات آژانس و ایران به هیچ وجه استانداردهای ما را نادیده نگرفته است.

وال استریت ژورنال در این باره گزارش داد: در جلسه امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است درباره نقش آژانس درخصوص نظارت و راستی آزمایی فعالیت های هسته ای ایران با توجه به توافق جامع هسته ای ۱۴ جولای بحث و تبادل نظر شود.

بر این اساس، سفرای کشورهای غیر عضو شورای حکام می توانند در این جلسه حضور یابند.

آمانو قرار است در پایان جلسه مذکور در یک کنفرانس خبری نیز حضور یابد.

بر اساس توافقات پیشین، آژانس باید برای راستی آزمایی تعهدات ایران در راستای عدم تلاش برای رسیدن به تسلیحات هسته ای اقدامات لازم را به انجام برساند. این امر بر عهده آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و این نهاد بین المللی هم اکنون ۱۰ بازرس در ایران برای نظارت بر فعالیت های هسته ای این کشور دارد.

این در حالیست که در کنار توافق جامع هسته ای ۱۴ جولای (۲۳ تیر ماه) میان کشورهای ۱+۵ و ایران موسوم به «برجام»، آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به توافقی پیرامون یک نقشه راه با ایران دست یافت که بر اساس آن «ابعاد احتمالی نظامی» موسوم به «پی اِم دی» در فعالیت های هسته ای ایران بررسی شده و تا پایان سال گزارش آن بتواند برای همیشه به این مسأله خاتمه دهد.

کد N933819

وبگردی