آفتاب
عبدالباری عطوان:

سیاست های آمریکا در قبال داعش باعث تقویت این گروه می‌شود

سیاست های آمریکا در قبال داعش باعث تقویت این گروه می‌شود

یکی از تحلیلگران جهان عرب با اشاره به خبر اخیر کشته شدن مرد شماره دو داعش، اقدامات ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا را بی تاثیر دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب در مطلبی در روزنامه «رأی الیوم» نوشت: طی روزهای اخیر روزنامه های غربی و به تبع آن برخی از روزنامه های عربی با اعلام خبر کشته شدن مرد شماره دو داعش به جشن و سرور پرداختند. «نید برایس» سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد «فاضل احمد الحیالی» مرد شماره دو داعش معروف به حاجی معتز و مسئول رسانه ای داعش با کنیه ابی عبدالله ۱۸ ماه جاری میلادی در حملات هوایی آمریکا کشته شده است.

عطوان در این راستا می گوید: این برای اولین بار نیست که آمریکایی ها خبر کشته شدن مرد شماره دو داعش را می دهند، زیرا تقریبا نزدیک به یک سال پیش دولت آمریکا اعلام کرد طی حملات هوایی خود، فاضل احمد الحیالی را به همراه ابو سیاف در شهر الرقه کشته است. این بدین معنا است که الحیالی دو بار کشته شده است! و به احتمال زیاد شاهد کشته شدن وی برای سومین، چهارمین و شاید هم بیشتر باشیم.

سردبیر روزنامه رای الیوم در ادامه می افزاید: اگر حملات هوایی ائتلاف شصت کشور علیه داعش به رهبری آمریکا در ترور فرماندهان و سرکردگان این گروه تروریستی موفقیت آمیز باشد این موضوع عجیب نیست چرا که این ائتلاف تاکنون بیش از پنج هزار حمله هوایی علیه مواضع داعش انجام داده است اما این پرسش مطرح می شود که با وجود این، میزان تاثیر این حملات هوایی علیه داعش و ساختار فرماندهی آن چقدر بوده و مساله حضور این گروه و گسترش دامنه آن در عراق و سوریه چه خواهد شد؟

در این مقاله با اشاره به ناکارآمدی سیاست های آمریکا و هم پیمانانش در قبال مقابله با داعش گفته شده است: اگر ادبیات و بیانیه های رسمی آمریکا و حتی عراق پیرامون روند عملیات نظامی علیه داعش را دنبال کنیم خواهیم دید که تاکنون از کشته شدن یا ترور پنج نفر از سرکردگان داعش همچون «ابو علاء العفری»، «ابو سیاف»، «حاجی معتز» و حتی خود ابوبکر البغدادی سخن گفته شده است اما چندی نگذشت که آمریکا این خبر را تکذیب کرد.

رای الیوم می نویسد: ساختار فرماندهی داعش همچنان ناشناخته است و هرچه در این رابطه تاکنون گفته شده، پیشگویی صرف و تکرار برخی از داستان سرایان جراید است ولی آنچه مسلم است این است که ساختار فرماندهی داعش هسته مرکزی ندارد و شامل مجموعه ای از افسران بلندپایه گارد ریاست جمهوری و ارتش عراق است که به اسلام گرایان افراطی تبدیل شده اند و در زمان اشغال این کشور توسط آمریکا، به جبهه مخالفان علیه اشغال عراق پیوستند شاید از میان سرکردگان داعش، ابوبکر بغدادی تنها شخص غیر نظامی است که به این جبهه پیوسته است.

کد N933782

وبگردی