آفتاب

اولاند: ترکیه باید در جنگ علیه داعش مشارکت کند

اولاند: ترکیه باید در جنگ علیه داعش مشارکت کند

رئیس‌جمهوری فرانسه در نشستی در جمع سفیران این کشور تاکید کرد که ترکیه باید در جنگ علیه داعش در سوریه مشارکت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه با تاکید بر اینکه ترکیه باید در جنگ علیه داعش در سوریه مشارکت کند، گفت: جنگ آنکارا با داعش یک ضرورت است اما باید مذاکرات صلح با کردها را از سر بگیرد.

وی همچنین گفت: ما خواهان تشکیل کمیته‌ بین‌المللی تماس جهت از سرگیری مذاکرات صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها هستیم.

پیشتر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته بود که کشورش و آمریکا عملیات "فراگیری" را برای بیرون راندن داعشی‌ها از شمال سوریه آغاز خواهند کرد. وی گفته بود: مذاکرات تفصیلی میان آمریکا و ترکیه در خصوص این طرح‌ها تکمیل شده است.

در همین حال، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که ایران باید در حل و فصل مسائل خاورمیانه مشارکت کند و نقش سازنده‌ای را ایفا کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین درباره حمله اخیر مسلحانه در قطار تندروی آمستردام – پاریس گفت که کشورش باید برای حملات بیشتری آماده باشد. وی گفت: حادثه تیراندازی جمعه گذشته بدون شجاعت مسافران از جمله سه آمریکایی و یک انگلیسی می‌توانست به کشتار بزرگی تبدیل شود.

اولاند در سخنرانی طولانی خود در جمع دیپلمات‌ها عنوان کرد که کشورش در معرض خشونت افراطگرایان قرار دارد و این حادثه جدید اثبات می‌کند که فرانسه باید برای سایر حملات مسلحانه آماده باشد.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین پیشنهاد داد تا کشورش میزبان نشست بین‌المللی مقابله با گروه شبه‌نظامی تروریست بوکوحرام باشد. وی گفت: من به‌زودی میزبان محمدو بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه خواهم بود و به او اعلام می‌کنم که فرانسه آماده است تا تمام عوامل را برای مبارزه با بوکوحرام متحد کند.

سخنان رهبر فرانسه در حالی مطرح می‌شود که بوکوحرام حملات جدید خود را در استان‌های نیجریه خصوصا در مناطق شمالی به شدت افزایش داده است. این گروه مسوول حملات خونین در مرزهای نیجریه است و اخیرا نیز عاملان انتحاری این گروه حملاتی را در کامرون و چاد انجام داده‌اند.

انتهای پیام

کد N933722

وبگردی