آفتاب

پاکستان شبکه حقانی و گروه جماعت الدعوه را ممنوع الفعالیت نکرده است

پاکستان شبکه حقانی و گروه جماعت الدعوه را ممنوع الفعالیت نکرده است

براساس فهرست رسمی سازمان‌های ممنوع شده متعلق به دولت پاکستان، فعالیت دو گروه جماعت الدعوه به رهبری حافظ سعید مغز متفکر حملات تروریستی بمبئی و شبکه حقانی در این کشور ممنوع نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری هند، با این حال دولت پاکستان گروه جماعت الدعوه را در فهرست گروه‌هایی که از سوی مقامات این کشور از نزدیک تحت نظر هستند قرار داده که به این معنی است که این گروه در صورتی که از بابت حمایت از فعالیت‌های شبه‌نظامی گناهکار شناخته شود می‌تواند ممنوع شود.

با این حال گروه جماعت الدعوه توسط سازمان ملل در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته و دولت آمریکا برای مقابله با حافظ سعید رهبر آن 10 میلیون دلار جایزه تعیین کرده است اما او در حال حاضر آزادانه در پاکستان رفت و آمد دارد.

همچنین شبکه حقانی وابسته به القاعده که عامل چندین حمله علیه منافع غربی‌ها و هند در افغانستان شناخته شده و از جمله حملات مشهور آن، بمب‌گذاری سال 2008 علیه هیات دیپلماتیک هند در شهر کابل است، در فهرست گروه‌های تروریستی پاکستان قرار ندارد.

براساس این فهرست دولت پاکستان 60 سازمان را به دلیل دست داشتن در فعالیت‌های شبه‌نظامی ممنوع کرده است. در این فهرست که براساس ترتیب حروف الفبا مرتب شده، گروه شبه‌نظامی لشکر طیبه در رده 39 و گروه جیش‌ محمد در رده 29 قرار گرفته است.

از جمله دیگر گروه‌های شبه‌نظامی سرشناس در این فهرست، گروه‌های القاعده و تحریک طالبان پاکستان هستند.

همچنین گروه تروریستی داعش نامش در این فهرست دیده نمی‌شود. دو گروه لشکر طیبه و جیش محمد در 14 ژانویه 2002 در پی حمله به پارلمان هند ممنوع الفعالیت شدند. گروه جماعت الدعوه براساس این فهرست تنها گروه قرار گرفته تحت نظارت رسمی است. این گروه اداره چند مدرسه و چند بیمارستان را در دست داشته و در جریان سیل و بلایای طبیعی در پاکستان فعالیت انسان‌دوستانه انجام داد.

رهبر این گروه حافظ سعید مخالف هرگونه مذاکره صلح دولت پاکستان برای حل و فصل مناقشه با هند است.

انتهای پیام

کد N933694

وبگردی