آفتاب

نشاطی که در دل زیارت تو پنهان شد...

نشاطی که در دل زیارت تو پنهان شد...

‌«یا ایها الرئوف» زمزمه‌ای است که بر لبان زائران تو جاری است؛ زیارتی که غم‌هایشان را به امید و دل‌مشغولی‌ها را به آرامش تبدیل می‌کند.

‌امام رضا(ع) مظهر اسم رئوف خداوند در میان ائمه است و این رافت و مهربانی احساسی است که هر کس می‌تواند بلافاصله پس از زیارت آن را درک کند.

سال گذشته‌ پژوهشی در دانشگاه فردوسی مشهد به این موضوع صحه گذاشت و نتایج آن نشان داد که بین زیارت امام رضا(ع) و احساس شادکامی، رضایت و کیفیت زندگی افراد ارتباط معناداری وجود دارد. چنانچه در حدیثی نیز نقل شده است که «هر کس امام رضا(ع) را زیارت کند، گرفتاری و اندوه او برطرف خواهد شد».

‌حجت الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ‌خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان- اظهار کرد: وقتی که انسان به زیارت امام رضا(ع) می‌رود، درددل و شکایت‌های او سر باز می‌کند و امام رضا(ع) به عنوان یک طبیب دلسوز برای او به شمار می‌رود. زائران در زیارت خود از بازی‌های نفس، شیطان و موانع فراوانی که در راه خوب زیستن وجود دارد به امام رضا(ع) می‌گویند.

‌وی یادآور شد: نکته دیگری که در رابطه با احساس شادکامی در هنگام زیارت امام رضا(ع) به انسان دست می‌دهد این است که حالت تضرع و طلب در انسان سبب می‌شود که او راه را بگشاید و با توجه به دعاها و آرزوهایی که زائر می‌کند، امیدوار می‌شود که امام رضا(ع) با عنایتی که به او دارد موجب تغییراتی در انسان شود.

‌این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: زیارت امام رضا(ع) سبب می‌شود که وقتی انسان با حالت شکایت، شرمندگی، نگرانی، ‌یاس، ناامیدی و افسردگی به حرم شرف‌یاب می‌شود، احساس آرامش ‌کند؛ گویا همجواری با امام رئوف و نشستن در حرم سبب می‌شود که انسان احساس کند امام رضا(ع) سخن او را شنیده و شکایاتش را گوش کرده است.

‌وی خاطرنشان کرد: انسانی که حرم امام رضا(ع) را زیارت می‌کند این زیارت برای او به نوعی اعلام وفاداری و بیعت مجدد با راه امام(ره) و آرمان‌های اوست. همچنین وقتی انسان به زیارت امام رضا(ع) می‌رود نوعی احساس شرمساری از این‌که مانند یک شیعه واقعی زندگی نمی‌کند و زندگی او فاصله زیادی با آنچه مورد انتظار است، به او دست می‌دهد.

وی ادامه داد: این شرمساری، حس گناه در انسان به وجود می‌آورد و از سویی می‌تواند منشاء اضطراب در انسان باشد که البته این، یک احساس روبه جلو است.

فیض‌آبادی درباره جایگاه زائران امام رضا(ع) افزود: در روایت آمده است که بر کسی که امام رضا(ع) را زیارت کند بهشت واجب می‌شود، این امر به دلیل این است که تا زمان امام رضا(ع) انحرافات از مذهب تشیع زیاد بود؛ بنابراین اگر یک انسان می‌توانست به امام رضا(ع) و امامت ایشان اعتقاد و باور داشته باشد از انحراف و انشعاب نیز به دور بوده است.

انتهای پیام

کد N933577

وبگردی