آفتاب
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف:

هیجان را باید در مسابقات قرآن بالا برد/از مسابقات قرآنی استفاده بهینه نمی‌شود

هیجان را باید در مسابقات قرآن بالا برد/از مسابقات قرآنی استفاده بهینه نمی‌شود

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: به سی و هشتیمن دوره مسابقات علوم و معارف قرآنی که در اواخر آذرماه برگزار می‌شود دو رشته جدید اضافه شده که یکی از رشته‌ها دعاخوانی و دیگری قرائت ترتیل به همراه حفظ 3 جزء و چند جزء است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: به سی و هشتیمن دوره مسابقات علوم و معارف قرآنی که در اواخر آذرماه برگزار می‌شود دو رشته جدید اضافه شده که یکی از رشته‌ها دعاخوانی و دیگری قرائت ترتیل به همراه حفظ 3 جزء و چند جزء است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی صبح امروز در نشست خبری سی و هشتمین دوره مسابقات علوم و معارف قرآنی با بیان این‌که دستورالعمل این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت، ترتیل، معارف، اذان، مدیحه‌سرایی، دعاخوانی و ابتهال در تیرماه سال جاری داده شده است، اظهار کرد: از مردادماه ثبت نام این مسابقات آغاز شده و طبق دستورالعملی که داشتیم مسابقات در رده سنی بالای 18 سال است و فراخوان مسابقات قرآنی زیر 18 سال هم در فصل پاییز و بعد از آغاز مدارس اعلام و آغاز می‌شود.

وی گفت: به مرحله کشوری این دوره از مسابقات که اواخر آذرماه برگزار می‌شود، دو رشته جدید اضافه شده است. یکی از رشته‌ها دعاخوانی است که در مرحله کشوری برگزار می‌شود. همچنین دومین رشته‌ای که ارائه داده‌ایم رشته قرائت ترتیل به همراه حفظ 3 جزء مخصوص افرادی که به مرحله کشوری راه یافته‌اند، است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری قاریان باید توفیق حفظ هم کسب کنند و در سال آینده ما برای قاریان حفظ 5 تا 10 جزء را داریم. در سایر کشورها حفظ یک تا چند جزء قرآن یکی از شروط شرکت در مسابقات برای قاریان است. رشته قرائت و حفظ 3 جزء سال گذشته به صورت آزمایشی برگزار شد و امسال به صورت کشوری برگزار می‌شود.

حسینی در ادامه با اشاره به تغییرات این دوره از مسابقات، گفت: سال‌های گذشته در رشته مدیحه‌سرایی و ابتهال در مرحله کشوری دو بخش مقدماتی و نهایی داشتیم که هر دو بخش به صورت حضوری برگزار می‌شد. با توجه به دو دهه‌ای که این مسابقات برگزار شده و پیشنهاداتی که ارائه شد، درصدد این برآمدیم که مرحله مقدماتی این مسابقات از طریق ارسال اثر برگزار شود.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته آثاری واصل شده و نفرات برتر مدیحه‌سرایی و ابتهال مشخص شده‌اند. در روزهای 20 و 21 شهریویر ماه در تهران مرحله نهایی این مسابقات برگزار می‌شود. یکی دیگر از تغییرات ما این بود که در سال‌های گذشته مسابقه اذان، ابتهال و مدیحه‌سرایی با یکدیگر برگزار می‌شد که برای توجه بیشتر به این رشته و بهره‌وری بهتر برگزاری مسابقات اذان و دعاخوانی از مدیحه سرایی و ابتهال جدا شده و هر کدام در قالب یک جشنواره برگزار می‌شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: اذان و دعا با هم در یک قالب به صورت جشنواره برگزار می‌شود و ابتهال و مدیحه سرایی هم در قالب دیگر برگزار می‌شود. هدف ما این است که در مسابقات قرآنی همواره پیشرفت و تعالی داشته باشیم. شاید این تغییری که در مرحله مقدماتی مسابقات مدیحه‌سرایی و ابتهال به وجود آمد برای برخی سخت باشد، اما باید تغییر را از جایی آغاز کرد.

حسینی افزود: در حال حاضر استفاده بهینه از مسابقات قرآنی را نداریم. در هر رشته هنری یا ورزشی وقتی مسابقه برگزار می‌شود رسانه‌ها حضور پیدا می‌کنند که همین حضور می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. ما هم باید مسابقات قرآنی را با جذابیت و هیجان بیشتری برگزار کنیم. با هزینه کمتر و اقدام بهینه می‌توانیم سطح مسابقات را بالا ببریم.

وی گفت: مسابقات قرآنی ما در حالت سکوت برگزار می‌شود و هیجانی ندارد. باید بتوانیم هیجان را در این مسابقات بالا برده و جذابیتی برای مخاطبان در این مسابقات ایجاد کنیم. تغییر همیشه هزینه دارد، ولی باید از جایی هزینه آن پرداخته شود. اگر این تغییرات در رشته مدیحه‌سرایی و ابتهال صورت نمی‌گرفت ممکن بود در چند سال آینده اصل این‌که هدف از اجرای این مسابقات چیست زیر سوال برود. اگر روش درستی را در مسابقات ابتهال در پیش بگیریم می‌توانیم این رشته را به یکی از جذاب‌ترین مرحله مسابقات قرآنی تبدیل کنیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه گفت: در رشته مدیحه‌سرایی در حوزه آقایان 32 اثر واصل شده که 14 اثر به مرحله نهایی رسیده و در رشته ابتهال 26 اثر واصل شده که 10 اثر آن به مرحله نهایی رسیده است. در بخش مدیحه سرایی خواهران هم 19 اثر به ما رسیده که 8 گروه به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند.

حسینی در ادامه عنوان کرد: افتتاحیه مسابقات قرآنی مقطع زیر 16 سال با عنوان "شکوفه‌ها" 4 شهریورماه بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود که برنامه این دوره از مسابقات در دو نوبت صبح و عصر خواهد بود. اختتامیه مسابقات هم 7 شهریورماه ساعت 17 در اردوگاه شهید باهنر است و مسابقات را در دو سالن مجزا برگزار می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در این دوره از مسابقات مجموعاً حدود 340 نفر شرکت کرده‌ که به مرحله کشوری راه پیدا کرده‌اند. سهمیه بندی استان‌ها هم طبق فعالیتی بوده که در سال‌های قبل داشته‌اند و هر چقدر هم که فعالیت آنها و میزان شرکت‌کنندگان‌شان بالاتر باشد امسال سهمیه بیشتری دریافت کرده‌اند. این دوره از مسابقات هم در رشته‌های قرائت، حفظ،‌ ترتیل و اذان برگزار می‌شود که رشته اذان مختص برادران است.

انتهای پیام

کد N933542

وبگردی