آفتاب

حبس بیش از 100 تن در ترکیه به اتهام ارتباط با داعش

حبس بیش از 100 تن در ترکیه به اتهام ارتباط با داعش

گزارش جدید وزارت دادگستری ترکیه نشان‌ می‌دهد، 126 شهروند ترکیه‌ای به اتهام ارتباط با داعش در عراق و سوریه در زندان به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، وزیر دادگستری ترکیه در پاسخ به سوالی از جانب نماینده حزب دموکراتیک خلق ترکیه درباره حبس 126 تن به اتهام ارتباط و عضویت در یک سازمان مسلح تروریستی گفت: 121 تن از این افراد محبوس با حکم دادگاه دستگیر شده‌اند.

محمد درویش اوغلو، معاون وزیر امنیت عمومی ترکیه در گزارش ماه گذشته میلادی خود به کابینه دولت آنکارا گفت که تعداد شهروندان ترکیه‌ای که به داعش پیوسته‌ و سپس به ترکیه بازگشته‌اند و یا در جریان حضور در عملیات داعش کشته شدند، بین 1000 تا 1300 تن است.

دسترسی داعش به ترکیه در میان دیگر مباحث بسیار حساس سیاسی در این کشور است به طوری که اپوزیسیون ترکیه دولت قبلی را به عدم انجام اقدامات کافی در مقابله با سربازگیری داعش از میان جوانان ترکیه‌ای متهم می‌کنند.

حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه ترکیه اخیراً با انتشار گزارشی نشان داد، حجم زیادی از جمعیت استان آدیامان در جنوب شرق ترکیه به داعش پیوسته‌اند. این استان جایی است که گروه تروریستی داعش در آنجا یک زیرساخت بزرگ و قوی ایجا کرده است.

دولت آنکارا نسبت به مساله عبور و مرور مرزی شبه‌نظامیان تروریست داعش که از قلمروی ترکیه برای پیوستن به این گروه بهره می‌برند، چشم‌پوشی می‌کند؛ اقدامی که به شدت مورد انتقاد مجامع بین‌المللی است. ترکیه حتی حضور ارتش خود را در ناحیه مرزی با سوریه به منظور مقابله با قاچاق موادغذایی، کالا، سلاح و عبور و مرور شبه‌نظامیان مستقر در سوریه افزایش داده است.

پس از یک‌سال اقدامات دیپلماتیک شدید و سخت، آمریکا و ترکیه موافقت کردند تا مرز ترکیه با سوریه باید از عناصر داعش پاکسازی شود و به عنوان بخشی از این توافق، آمریکا اجازه استفاده از پایگاه‌های هوایی ترکیه را برای انجام حملات هوایی علیه اهداف داعش در سوریه، کسب کرده است؛ اقدامی که به گفته برخی تغییر بازی برای مقابله با این گروه در شمال سوریه توصیف می‌شود.

انتهای پیام

کد N933308

وبگردی