آفتاب
/ضرورت ساماندهی پایگاه‌های خبری/

معاونت مطبوعاتی در انتخابات پیش‌رو هوشیار باشد

معاونت مطبوعاتی در انتخابات پیش‌رو هوشیار باشد

سردبیر سایت جهان‌نیوز درباره تأکید معاونت مطبوعاتی بر شناسنامه‌دار کردن سایت‌های خبری گفت: در مجموع منهای حواشی که برای برخی سایت‌ها در سال گذشته به وجود آمد، این اتفاق را مثبت ارزیابی می‌کنم.

وی ابراز امیدواری کرد، در این ارتباط نگاه سیاسی در معاونت مطبوعاتی شکل نگیرد و بین سایت‌های خبری تبعیضی نباشد.

مرتضی خلفی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا، در ادامه‌ی مطلب بالا به وضعیت فضای اینترنت در کشور ما اشاره کرد و یادآور شد: تجربه‌ای که طی بیش از یک دهه اخیر با آمدن اینترنت در کشورمان شکل گرفت این بود که این تجربه، آثار مثبت و منفی را با خود به همراه آورد. اینترنت فضایی را ایجاد کرد که مخاطبان بتوانند در لحظه، خبرهای مورد علاقه‌شان را از طریق فضای مجازی پیگیری کنند و منتظر روزنامه‌های منتشر‌شده نوبت صبح و عصر نشوند که این را می‌توان آثار مثبت آن دانست. اما از طرفی کندی سیستم مدیریتی دولتی رسانه‌ها که باید به قانون مطبوعات عمل کنند و بر مطبوعات نظارت کنند خودش را نتوانست با سرعت تحولات و رشد اینترنت هماهنگ کند و اتفاقاتی که در این بین افتاد این بود که گرایش‌های مختلف سیاسی در فضایی که احزاب خیلی میان مردم جایگاهی ندارند آمدند و رسانه‌های مجازی را به عنوان سخنگوی خود انتخاب کردند و چون نظارتی بر روی آن‌ها نبود به صورت کاملا قارچ‌گونه سایت‌های متعددی منتشر شدند.

وی اضافه کرد: صاحب برخی از این سایت‌ها نمایندگان ارگان‌های رسمی بودند، بعضی از آن‌ها وابستگی به اشخاصی داشتند که شهرت سیاسی و اقتصادی و بعضا شهرت اجتماعی و فرهنگی داشتند که این واقعا تبعات منفی داشت و اخباری از بعضی از سایت‌ها منتشر می‌کردند که کاملا دروغ و در خدمت اهداف شخصی و گروهی افراد قرار می‌گرفت و به نوعی با آبروها بازی می‌کرد. در نتیجه این فضا واقعا نیاز به ساماندهی داشت و این آفتی نبود که بگوییم به جریان اصول‌گرا یا اصلاح‌طلب مربوط می‌شود، آفتی بود که مربوط به چهره‌های شاخص در حوزه‌های مختلف بود.

او با اشاره به اقدام معاونت مطبوعاتی در دولت جدید مبنی بر ساماندهی سایت‌های خبری یادآور شد: این اقدام طی سال‌های گذشته با حاشیه‌هایی همراه بود. سال گذشته یکسری حواشی برای برخی سایت‌ها بوجود آمد و به نظر می‌رسد بعضی از سایت‌های غیرقانونی نزدیک به دولت و نزدیک به جریان اصلاح‌طلب همچنان مشغول کارند و با آن‌ها برخورد نمی‌شود، اما در عین حال برای بعضی از سایت‌های اصول‌گرا که اتفاقا برای دریافت مجوز هم اقدام کرده بودند معاونت مطبوعاتی برخورد سفت و سختی انجام می‌داد.

خلفی‌زاده در ادامه اقدام معاونت مطبوعاتی را برای ساماندهی سایت‌های خبری مثبت ارزیابی کرد و گفت: منهای حواشی که برای سایت‌های خبری پیش آمد این اقدام را مثبت ارزیابی می‌کنم و امیدوارم نگاه سیاسی از معاونت مطبوعاتی شکل نگیرد و تبعیضی بین سایت‌های خبری در این رابطه انجام نگیرد. در این میان به اتفاق مبارک دیگری که در این دولت شکل گرفت اشاره می‌کنم که ثبت مجوزها و ارائه مدارک کاملا به شکل الکترونیک انجام می‌شد.

سردبیر سایت خبری جهان نیوز در ادامه گفت‌وگوی خود با اشاره به نزدیک شدن انتخابات، اقدام معاونت مطبوعاتی در ماه‌های اخیر را حائز اهمیت دانست و گفت:‌ با توجه به اینکه امسال سال انتخابات است و ما تعدد نامزدهای انتخاباتی را داریم طبیعتا این نامزدها تریبون‌هایی را خواهند داشت تا صدایشان را برسانند در این میان معاونت مطبوعاتی باید هم دقت، هم سرعت و هم هوشیاری از خود به خرج دهد.

وی در ادامه تأکید کرد: در مورد سایت‌های خبری که تاکنون سابقه فعالیت داشته‌اند به سرعت معاونت مطبوعاتی در این زمینه برمی‌گردد تا به آن‌ها مجوز دهد. در این میان سایت‌هایی هستند که بیش از یک سال اقدام کرده‌اند ولی مجوز آن‌ها عملی نشده است.

او سپس گفت: هوشیاری معاونت مطبوعاتی باید از این جهت به خرج داده شود که خود ارشاد عامل این نشود که بدون لحاظ خلاقیت‌ها، فله‌ای به جماعتی مجوز دهد تا سایت‌های فصلی شکل بگیرد. سایتی که کارکردش انتخاباتی است، مجوز کوتاه مدتی می‌گیرد و بعد می‌رود. پس باید یک معیارهایی تعیین کنند تا ما دیگر با معضل رشد قارچ‌گونه سایت‌های فصلی آن هم به شکل قانونی مواجه نشویم.

مرتضی خلفی‌زاده در پایان یادآور شد: اینگونه نشود که معاونت مطبوعاتی افتخارش این باشد که به رقم بالایی سایت مجوز داده است.

انتهای پیام

کد N933279

وبگردی