آفتاب
آسوشیتدپرس ادعا کرد

9.2 میلیون یورو هزینه سالانه آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران

9.2 میلیون یورو هزینه سالانه آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران

در سند محرمانه‌ای که آسوشیتدپرس منتشر کرده ادعا شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل که نظارت بر فعالیت‌های ایران را طبق توافق هسته‌ای ماه گذشته بر عهده دارد، می‌گوید هزینه‌ این کار سالانه حدود 9.2 میلیون یورو و در مجموع 140 میلیون یورو می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گزارش آسوشیتدپرس آمده است:‌ این سند که برای نشست ویژه روز سه شنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنظیم شده بود می‌گوید که این هزینه‌ها از زمانی که توافقنامه به مرحله عمل در‌آید محاسبه شده است که صرفا اندکی بعد از زمان تصویب شده 18 اکتبر خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: سند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روی آمار و قرائن مجموع هزینه‌ این توافق را 138 میلیون یورو( 157 میلیون دلار) و هزینه سالانه آن را 9.2 میلیون یورو ( 10.47 میلیون دلار) برای 15 سال تخمین زد. این زمانی است که در توافق ایران و شش قدرت جهان با هدف ممانعت به عمل آوردن از برخی فعالیت‌های تهران در ازای برداشتن تحریم‌ها طرح‌ریزی شده است.

نشست روز سه شنبه آژانس 35 عضو شورای حکام برای نقش نظارتی آژانس و نیز درخواست برای بودجه مورد نیاز برای انجام این وظیفه طرح ریزی شده است.

انتظار می‌رود تقریبا حداکثر کشورها در این درخواست آژانس مشارکت داشته باشند.

یک دیپلمات عضو شورای حکام روز دوشنبه گفت: ایالات متحده ، فرانسه، بریتانیا و آلمان – چهار قدرت غرب از شش کشور طرف مذاکره با ایران –در حال حاضر برخی از هزینه‌های آژانس را پذیرفته‌اند. همچنین ژاپن، فنلاند، استرالیا، کانادا، نیوزلند و هلند نیز در این امر مشارکت دارند.

انتظار می‌رود روسیه و چین نیز بخشی از مخارج مازاد آژانس را بر عهده گیرند.

انتهای پیام

کد N933238

وبگردی