آفتاب

ادعای شورشیان سوری درباره تبانی ترکیه با النصره علیه آنها

ادعای شورشیان سوری درباره تبانی ترکیه با النصره علیه آنها

گروهی از شورشیان سوری آموزش‌دیده به دست‌ آمریکا که تعدادی از آنها به محض ورود به سوریه ربوده شدند، می‌گویند که انتقال اطلاعات محرمانه به گروه شبه‌نظامی النصره موجب شد تا آنها بتوانند با ربودن 54 تن از شورشیان، برنامه 500 میلیون دلاری آمریکا را تحقیر کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری مک‌کلاچی، گروهی از شورشیان درگیر در این مساله در این باره می‌گویند، برنامه ورود آنها به سوریه از پیش لو رفته بود چرا که مقامات ترکیه‌ای با وجود اینکه هدف این گروه داعش بود، نگران بودند که سوری‌های آموزش‌دیده به شورشیان نزدیک به دولت ترکیه چون النصره و الاحرار شام نیز حمله کنند.

این در حالی است که یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه ترکیه که خواست نامش فاش نشود، از اظهارنظر در این باره خودداری و گفت که هرگونه گفت‌وگو درباره روابط ترکیه با النصره خارج از محدوده است و ممکن نیست.

شورشیان تاکید می‌کنند که از برنامه ورود نیروهای آموزش‌دیده سوری تنها آمریکا و ترکیه مطلع بودند. در این میان مقامات ترکیه‌ای دیگری هم هستند که با تاکید بر قابل بحث نبودن مساله همکاری ترکیه و النصره نظر متفاوتی دارند. یکی از مقامات ترکیه‌ای در استان‌های جنوبی این کشور می‌گوید، برنامه ورود نیروها به سوریه به النصره اطلاع داده شده بود با این امید که شکست برنامه باعث شود آمریکایی‌ها آموزش و مسلح کردن نیروهای شورشی را با هدف سرنگونی دولت بشار اسد گسترش دهد.

در واشنگتن اما، سخنگوی پنتاگون خاطرنشان کرد، ارتش آمریکا که بر این برنامه نظارت می‌کند هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا که مقامات ترکیه‌ای اطلاعات را به النصره منتقل کرده‌اند، ندارد. وی در این باره تاکید کرد: ترکیه یکی از متحدان ناتو، یکی از دوستان نزدیک آمریکا و شریکی مهم در ائتلاف ضد داعش است.

انتهای پیام

کد N933221

وبگردی