آفتاب

وعده اپوزیسیون ترکیه به حل مسالمت‌آمیز مساله کردها

وعده اپوزیسیون ترکیه به حل مسالمت‌آمیز مساله کردها

حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام اینکه دولت حزب عدالت و توسعه کشور را به "تروریسم و خشونت" کشانده است، متعهد شد که در صورت پیروزی در انتخابات زودهنگام با استفاده از ابزارهای دموکراسی و عدالت مساله کردها را حل کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، شورای حزب مردم جمهوری‌خواه پس از جلسه اخیر خود در بیانیه‌ای تاکید کرد، عدالت و توسعه با صرف این هزینه که ترکیه یک سال دیگر در حلقه آتشی بماند که آن را احاطه کرده است،‌ تن به انتخابات زودهنگام داد.

این حزب در جلسه اخیر خود همچنین تصمیم گرفت تا امکان برگزاری کمپین انتخاباتی پیش از انتخابات زودهنگام را از شورای انتخاباتی این کشور جویا شود.

در این بیانیه که مدت کوتاهی پیش از اعلام رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور برای برگزاری انتخابات زودهنگام تا اول نوامبر منتشر شد، آمده است: ما با این ذهنیت که اساسی‌ترین مساله ترکیه را رسیدن به منافع سیاسی کوتاه مدت خود می‌داند، مبارزه می‌کنیم؛ ذهنیتی که باعث شده است ما هر روز چندین تن از جوانانمان را به خاک بسپاریم. اکنون مسئولیتی تاریخی به گردن حزب ما افتاده است و ما به آن آگاهیم. ما باید تروریسم و خشونت را فورا متوقف کنیم تا بتوانیم براساس اصول دموکراسی و عدالت به راه حلی جامع در مساله کردها دست یابیم و ما به عنوان حزب مردم جمهوری‌خواه در این مساله تعهد مداوم داریم.

این در حالی است که حزب ممنوعه کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) روزانه همزمان با ادامه حملات هوایی دولت علیه مواضع آن در جنوب ترکیه و شمال عراق، حملاتی را علیه نیروهای دولتی ترکیه انجام می‌دهد.

در ادامه بیانیه حزب مردم جمهوری‌خواه آمده است: می‌دانیم که صلح، دموکراسی و حق زندگی جوانان ما در نوع شرایط سیاسی‌ای باید حفظ و رعایت شود چرا که ما این مسائل را براساس منافع سیاسی خود اولویت‌بندی نمی‌کنیم. حزب عدالت و توسعه در حال تضعیف صلح در داخل و خارج کشور ماست. به عنوان حزب مردم جمهوری‌خواه ما هرگز اجازه تداوم ترور، خشونت و مرگ جوانان خود را نخواهیم داد. ما شاهد اعتراض و اندوه مردم در مراسم خاکسپاری شهدای خود هستیم و به اطلاع عموم می‌رسانیم که در این موضوع تمام تلاش و توان خود را به کار خواهیم گرفت.

حزب مردم جمهوری‌خواه سپس با اشاره به انتخابات و نتایج آن اعلام کرده است: در کنار تمام نهادهای حزب، رای‌دهندگان و شهروندانی که به دموکراسی و جمهوری معتقدند، اعلام می‌کنیم که برای برگزاری انتخابات علیه ذهنیت حاکم آماده‌ایم؛ ذهنیتی که دموکراسی و حاکمیت قانون را از بین می‌برد و کسی که کشورمان را وارد حلقه‌ای از آتش کرده است. ما به اطلاع عموم می‌رسانیم که با اعتماد به حس مشترک مردم خود در انتخابات آتی به حاکمیت حزب عدالت و توسعه پایان می‌دهیم و کشورمان را در تمام زمینه‌ها با قدرت آزادانه و عادلانه بازسازی خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N933175

وبگردی