آفتاب

مدیر اداره آثار باستانی سوریه: داعش در پالمیرا به دنبال انتقام گرفتن از جهان است

مدیر اداره آثار باستانی سوریه: داعش در پالمیرا به دنبال انتقام گرفتن از جهان است

مدیر کل اداره آثار باستانی و موزه‌های سوریه با اشاره به جنایت اخیر داعش در انهدام یکی از معابد بزرگ شهر باستانی پالمیرا، گفت داعش با این کار به سارقان آثار باستانی برای انجام هرگونه فسادی در شهر چراغ سبز نشان داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مامون عبدالکریم، مدیر کل آثار باستانی و موزه‌های سوریه درگفت‌وگو با روزنامه الوطن این کشور، انفجار معبد بعل شمین در شهر تاریخی پالمیرا توسط داعش را یک جنایت توصیف کرد و از مردم و ارتش سوریه و نیز جامعه جهانی خواست برای پایان دادن به این گونه جنایات که هر هفته در پالمیرا رخ می‌دهد، اقدامی مهم اتخاذ کنند که در صورت کوتاهی، سناریوی بسیار تاسف باری در انتظار این شهر تاریخی که در لیست میراث جهانی به ثبت رسیده خواهد بود.

عبدالکریم افزود: این ترویست‌ها نه تنها از مردم سوریه بلکه می‌خواهند از کل جهان انتقام بگیرند چرا که به خوبی می‌دانند شهر پالمیرا تا چه اندازه برای جامعه جهانی اهمیت دارد.

مدیر کل مرکز آثار باستانی و موزه‌های سوریه ادامه داد: داعشی‌ها زمانی که متوجه شدند با قتل خالد الاسعد، پژوهشگر برجسته تاریخ و مدیر سابق آثار باستانی شهر پالمیرا و جدان‌های جهانی بیدار شد، اقدام به انهدام بعل شمین کردند تا نشان دهنده قدرتمند هستند اما بسیار نادان‌اند.

وی اظهار داشت: داعش دروغگو است. این گروه سه ماه قبل اعلام کرد هرگز به ابنیه تاریخی آسیب نخواهد رساند و تنها مجسمه‌ها را نابود خواهد کرد اما برخلاف گفته‌های خود عمل کرد و این نشان می‌دهد که داعش به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیست.

وی در ادامه گفت: جنایات داعش تنها به انفجار معبد پالمیرا و کشتن کارمندان دولتی و نیروهای ارتش در این شهر محدود نمی‌شود این گروه با این اقدامات به سارقان آثار باستانی چراغ سبز نشان داد تا هر گونه فسادی که می‌خواهند در شهر مرتکب شوند و موزه ملی را به زندان و دادگاه تبدیل کنند.

عبدالکریم از مردم سوریه خواست از هر گونه اختلاف سیاسی دوری کنند چرا که اکنون تنها نبرد آنان با تروریسمی است که میراث، تاریخ و مردم سوریه را هدف گرفته است.

وی در ادامه از جامعه جهانی خواست فورا اقدامی برای پایان خشونت‌ها و آدم کشی‌ها در سوریه انجام دهند.

عبدالکریم گفت: ساکنان شهر پالمیرا باید بدانند که این آثار باستانی به منزله یک ذخیره اقتصادی برای صنعت گردشگری و منبع درآمد برای آنان هستند پس باید اقدامی در پیش گرفته و اجازه ندهند تروریست‌ها منابع درآمدشان را بخشکانند.

این مسئول آثار باستانی سوریه با تاکید بر اینکه همه باید بدانند نبرد آزادسازی شهر پالمیرا یک نبرد فرهنگی است ابراز امیدواری کرد ارتش طی هفته‌های آینده این شهر را آزاد کند.

وی تاکید کرد: ارتش با آزادسازی این شهر تاریخی نه فقط یک شهر سوریه را آزاد کرده بلکه در واقع بخش بسیار ارزشمندی از میراث جهانی را آزاد کرده است.

انتهای پیام

کد N933173

وبگردی