آفتاب
رییس مجلس مطرح کرد

ضرورت مطالعه درباره عدم خصوصی‌سازی پست‌بانک

ضرورت مطالعه درباره عدم خصوصی‌سازی پست‌بانک

اعضای هیات مدیره پست بانک ایران به منظور ارائه برنامه‌ها و سیاست‌های این بانک، با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، علی لاریجانی در نشست با اعضای هیات مدیره پست بانک ایران ضمن بیان ضرورت جلب مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری بانک‌ها گفت: وضعیت اقتصادی دولت در شرایط مناسبی نیست، از این رو مشارکت مردم برای حمایت از بانک‌های دولتی از جمله پست بانک ایران با توجه به حضور چشمگیر در روستاها و مناطق محروم امری ضروری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: باید روی این موضوع مطالعه شود که آیا عدم خصوصی‌سازی پست بانک ایران به نفع این بانک و کشور است یا خیر؟ البته در این میان باید به افکارعمومی هم توجه داشت چون با تصور خصوصی‌سازی تا حدودی از سرمایه‌گذاری کناره‌گیری می‌کنند. می‌توانیم به دولت بگوییم مبلغی به این بانک قرض دهد تا توسعه پیدا کنید؛ چرا که بانک توسعه روستایی است و می‌تواند کار مخابرات را نیز در کنار آن انجام دهد، پس باید دید این روند به نفع این بانک هست یا خیر؟

خسرو فرحی مدیرعامل پست بانک ایران در این نشست با اشاره به برند جهانی این بانک و رسالت خرده بانکداری آن افزود: پست بانک ایران تنها متولی ارائه خدمات مالی و بانکی دولت و اجرای سیاست‌های حاکمیتی و دولتی در حوزه مالی و بانکی در روستاهاست و در حال حاضر 29 درصد از مناطق روستائی و محروم کشور تحت پوشش خدمات این بانک است و این وجه تمایز پست بانک ایران با سایر رقبای شبکه بانکی است.

وی تأکید کرد: همه این آمارها نشان‌دهنده حضور پررنگ در روستاها و نقش مؤثر آن در اشتغا‌ل‌زایی پایدار و رونق اقتصادی است.

فرحی با اشاره به دولتی‌بودن پست بانک ایران و سرمایه اندک آن افزود: این بانک در 10 هزار نقطه روستایی اقدام به راه‌اندازی دفاترخدمات بانکی برای خدمت‌رسانی به هموطنان کرده است.

مدیرعامل پست بانک ایران، پرداخت یارانه، اعطای تسهیلات و ارائه تمامی خدمات بانکی و بانکداری الکترونیکی به روستائیان را امری مهم در راستای رونق اقتصادی، توسعه عدالت اجتماعی و اشتغال‌زایی این بانک همگام با برنامه‌های دولت برشمرد.

وی به عدم استقبال روستاییان به سرمایه‌گذاری در پست بانک ایران در صورت خصوصی‌شدن اشاره کرد و گفت: در گذشته لایحه‌ای برای جلوگیری از خصوصی‌شدن این بانک به مجلس ارائه شد که برای تأمین نظر شورای نگهبان ماده واحده‌ای اضافه شد تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور 51 درصد سهم آن به صورت دولتی بماند.

فرحی گفت: 60 درصد شعب بانک‌های خصوصی در تهران مستقر است و فقط 40 درصد آن در سایر مناطق کشور به ویژه شهرهای بزرگ فعالیت دارند. از طرفی در اکثر کشورها پست بانک وابسته به وزارت ارتباطات است و طبق تجربه بانک‌های دولتی واگذار شده پس از خصوصی‌شدن از روستاها خارج شدند.

انتهای پیام

کد N933167

وبگردی