آفتاب
سخنگوی کاخ سفید:

سند ادعایی توافق ایران و آژانس، متن نهایی این توافق نیست

سند ادعایی توافق ایران و آژانس، متن نهایی این توافق نیست

سخنگوی کاخ سفید گفت که اطمینان دارد بازرسان آژانس بین‌الملی انرژی اتمی به اطلاعات لازم در خصوص سایت پارچین دسترسی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ به نقل از خبرگزاری رویترز جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در واکنش به حمایت سناتورها از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: طی دو هفته اخیر 15 سناتور از این توافق پشتیبانی کرده‌اند که نشان دهنده‌ی یک جریان مهم در سنا برای این موضوع بین‌المللی است.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: هدف ما ایجاد حمایت حداکثری از توافق هسته‌ای در کنگره است. باید ببینیم کنگره چه انتخابی می‌کند. ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم در صورت رد توافق از حق وتوی رئیس جمهور استفاده کنیم.

ارنست در واکنش به گزارش هفته گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره‌ی این که متخصصان فنی ایرانی قرار است از سایت پارچین نمونه برداری کنند، نه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد:‌ آنچه به آن اطمینان داریم این است که آژانس به تمام اطلاعات مورد نیازش برای به نتیجه رساندن گزارشش دسترسی خواهد داشت.

وی تاکید کرد که سند ادعایی این خبرگزاری سندی نزدیک به متن نهایی (توافق ایران و آژانس) بوده و نه خود متن نهایی بوده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که آژانس از استانداردهای خود آنگونه که با ایران برای دسترسی به پارچین توافق کرده است چشم پوشی نخواهد کرد.

وی ادامه داد:‌ حقیقت این است که توافقات میان ایران و آژانس محکم و مطابق با اقدامات تثبیت شده همیشگی آژانس است.

به گزارش رویترز، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواسط ماه ژوئیه به یک نقشه راه برای حل تمام مسائل باقیمانده در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای حال و گذشته ایران دست یافتند.

آسوشیتدپرس در گزارش هفته گذشته خود مدعی شد به سند محرمانه همکاری ایران و آژانس دسترسی یافته که اکنون آن‌را منتشر کرده که بر اساس این توافق به ایران اجازه داده شده است از کارشناسان خود برای بازرسی از مرکز پارچین استفاده کند.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما، مطالب منتشره در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر دسترسی به اطلاعات مربوط به توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گمانه‌زنی دانست.

کمالوندی گفت: آژانس تاکنون به تعهداتش در خصوص حفظ اسناد و اطلاعات محرمانه توافق دوجانبه با کشورمان پایبند مانده و اقدامی که حاکی از نقض این تعهدات باشد صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: در برنامه همکاری ایران و آژانس برای حل و فصل موضوعات گذشته، ملاحظات کشورمان مدنظر قرار گرفته است و این برنامه به ‌خوبی پیش می‌رود.

کمالوندی گفت: به همین منظور در چارچوب اقدامات اولیه، اطلاعات مرتبط با سؤالات مدنظر آژانس را تا پیش از موعد مقرر، یعنی 15 اوت ارائه کردیم که آژانس نیز با صدور بیانیه‌ای آن را اعلام کرد.

همچنین یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به این گزارش ادعایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که "نقشه راه" بین ایران و آژانس بین‌المللی انژی اتمی یک توافق بسیار محکمی است.

آمانو در این بیانیه‌ تاکید کرد: اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئولیت بازرسی های هسته ای را به ایران محول کرده است موجب ناخرسندی است. چنین اظهاراتی تصویری نادرست از روش ما در انجام مسئولیت مهم راستی آزمایی ارائه می‌کند.

آمانو در ادامه این بیانیه افزود: ترتیبات جداگانه مربوط به نقشه راه مورد توافق میان ایران و آژانس در ماه جولای محرمانه بوده و من برای عدم افشای آن تعهد حقوقی دارم همچنان‌که برای صدها ترتیبات دیگر صورت گرفته با سایر اعضای اژانس تعهد مشابهی دارم.

وی در پایان خاطر نشان کرد : "نقشه راه" بین ایران و آژانس بین المللی انژی اتمی یک توافق بسیار محکم با زمان بندی مشخص بوده و به ما کمک خواهد کرد تا مسائل گذشته و حال در ارتباط با برنامه هسته ای ایران را روشن نماییم.

انتهای پیام

کد N933166

وبگردی