آفتاب

دیدار نظربایف و آمانو برای امضای توافقنامه افتتاح "بانک سوخت هسته‌ای"

دیدار نظربایف و آمانو برای امضای توافقنامه افتتاح "بانک سوخت هسته‌ای"

سرویس اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری قزاقستان امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، رئیس‌جمهوری این کشور روز پنجشنبه با دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار می‌کند و قرار است در آن روز «بانک سوخت هسته‌ای» رسماً در قزاقستان افتتاح شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرویس اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری قزاقستان در بیانیه‌ای گفت: روز پنجشنبه نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان میزبان یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سم نان، سناتور سابق آمریکا خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ژوئن سال جاری میلادی با توافقنامه ایجاد بانک سوخت هسته‌ای در قزاقستان را تایید کرد تا برای کشورهای عضو این آژانس منابع سوخت اورانیوم غنی شده با درصد پایین را فراهم کند. در ژوئیه سال جاری میلادی ارلان ادریسف، وزیر امور خارجه قزاقستان اعلام کرد، این بانک 27 اوت (پنج شهریور) سال جاری میلادی رسماً افتتاح می‌شود.

براساس گزارش وزارت امور خارجه قزاقستان، چندین کشور و سازمان غیردولتی «ابتکار عمل تهدید اتمی» 150 میلیون دلار برای ساخت بانک سوخت هسته‌ای اختصاص دادند که تا 90 متریک تن مواد رادیو اکتیو را در نیروگاه «اولبا متالورجیکال» ذخیره می‌کند.

به گفته وزارت امور خارجه قزاقستان، افتتاح بانک سوخت هسته‌ای به ایران اجازه خواهد داد تا سوخت غنی شده با درصد پایینش را در این بانک ذخیره کند.

از گروه 1+5 نیز دعوت شده تا در مراسم امضای توافقنامه بانک سوخت هسته‌ای شرکت کنند.

انتهای پیام

کد N933147

وبگردی