آفتاب

اردوغان رسما برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کرد

اردوغان رسما برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کرد

ایسنا نوشت:


رئیس‌جمهوری ترکیه در پی انتخابات ماه ژوئن و پس از ناکامی حزب حاکم عدالت و توسعه در تشکیل دولت ائتلافی، رسماً خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بیانیه صادر شده از سوی دفتر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفته نشده است که چه زمانی انتخابات پارلمانی زودهنگام برگزار خواهد شد اما اردوغان پیشتر گفته بود که ممکن است این انتخابات در اول نوامبر باشد.

انتظار می‌رود اردوغان، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه را مسوول تشکیل دولت موقت کند و اعلام این مساله احتمالاً در نشست امروز (سه‌شنبه) انجام خواهد شد.

حزب عدالت و توسعه که اردوغان موسس آن است نتوانست در انتخابات ماه ژوئن اکثریت مطلق خود را حفظ کند و به این ترتیب برای اولین بار از سال 2002 که بر روی کار آمد مجبور شد تا برای تشکیل دولت ائتلافی تلاش کند.

تلاش‌های داووداوغلو برای تشکیل ائتلاف هفته گذشته شکست خورد و همین امر زمینه را آماده کرد تا اردوغان خواستار تکرار انتخاباتی شود که از نظر وی به نفع همه است.

به گفته منتقدان، اردوغان تلاش دارد تا انتخابات جدیدی برگزار کند و از این طریق به حزب عدالت و توسعه فرصت دهد تا مجدداً بتواند اکثریت را در پارلمان به دست آورده و دولت تک‌حزبی تشکیل دهد. دو حزب اپوزیسیون ترکیه اعلام کرده‌اند که در دولت موقت مشارکت نخواهند کرد و بدین ترتیب داووداوغلو چاره دیگری ندارد مگر اینکه دولت را با حضور قانون‌گذاران مستقل و سیاستمداران حزب حامی کردها موسوم به دموکراتیک خلق تشکیل دهد.

ترکیه در شرایطی با انتخابات جدید مواجه است که خشونت‌ها میان نیروهای امنیتی ترکیه و شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) به شدت افزایش یافته و در همین حال آنکارا وارد کمپین ضدداعش به رهبری آمریکا شده است. همچنین ارزش لیره ترکیه به دنبال بی‌ثباتی سیاسی در مقابل دلار به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

49261

کد N933022

وبگردی