آفتاب

تأکید رهبران اوکراین، فرانسه و آلمان بر اجرای توافقات مینسک

تأکید رهبران اوکراین، فرانسه و آلمان بر اجرای توافقات مینسک

صدراعظم آلمان اعلام کرد که وی و رهبران اوکراین و فرانسه در نشستی که در برلین برگزار شد، بر ادامه همکاری‌ها برای اجرای توافق‌های مینسک تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد که دیدار وی با فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه و پترو پروشنکو رییس‌جمهور اوکراین با هدف حمایت از اجرای توافق‌های مینسک بوده که مبنای حل بحران در اوکراین به شمار می‌رود.

صدراعظم آلمان در کنفرانس مطبوعاتی خود پس از دیدار با روسای جمهور فرانسه و اوکراین خاطرنشان کرد: دیدار ما با هدف حمایت از توافق‌های مینسک و نه ایجاد تردید در آن انجام شد.

مرکل گفت که شرکت‌کنندگان در این دیدار قرار است از طریق گفت‌وگوی تلفنی یا دیدار حضوری ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه را در جریان نتایج مذاکرات خود قرار دهند.

صدراعظم آلمان اضافه کرد که شرکت‌کنندگان در این مذاکرات همچنین درباره حصول اطمینان از عملکرد سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین با روسیه رایزنی خواهند کرد.

فرانسوا اولاند رییس‌جمهور فرانسه نیز در پایان این دیدار با شرکت در کنفرانس مطبوعاتی گفت که توافق‌های مینسک هنوز به طور کامل اجرا نمی‌شود. رییس‌جمهور فرانسه تصریح کرد: اکنون برای ما تنها یک قانون وجود دارد و آن احترام به توافق‌های مینسک است. در خصوص برقراری آتش‌بس این توافق‌ها هنوز به طور کامل اجرا نمی‌شود.

از سوی دیگر، صدراعظم آلمان پس از دیدار با رییس‌جمهور فرانسه گفت که معضل و موج آوارگی کنونی در درجه اول متوجه دولت‌های این پناهجویان است اما اروپا باید حداقل استانداردها به ویژه در زمینه سلامت آوارگان را برآورده سازد.

صدراعظم آلمان و رییس‌جمهور فرانسه پس از دیدار در برلین، مواضع خود در باره موج پناهجویان و پذیرش و اسکان آنها در اروپا را اعلام کردند.

آنگلا مرکل گفت: آلمان و فرانسه انتظار دارند که کلیه اعضای اتحادیه اروپا به حقوق پناهندگی توجه کرده و این حقوق را عملی سازند. او افزود: چنانچه اعضا به طور مشترک به چنین امری مبادرت نکنند، لازم خواهد شد که کمیسیون اتحادیه به مسأله رسیدگی کند.

به گزارش دویچه وله، اولاند بر ضرورت یک سیستم پناهندگی واحد تاکید کرد تا پیش شرطی برای کارکرد صحیح شنگن باشد؛ توافقنامه‌ای که آزادی سفر در محدوده اتحادیه اروپا را تضمین می‌کند.

مرکل و اولاند اظهار کردند که باید در کل اروپا، تشخیص و معیار واحدی نسبت به "کشور امن مبدا" وجود داشته باشد. به گفته این دو مقام، رده‌بندی کشورهای مبدا کمک خواهد کرد که آن دسته از متقاضیان پناهندگی که از مناطق امن آمده‌اند، به سرعت به کشور خود بازگردانده شوند و فرصت به کسانی داده شود که جان‌شان حقیقتا در خطر است.

علاوه بر این، صدراعظم آلمان و رییس جمهور فرانسه از قصد خود برای کمک به برپایی مراکز ثبت آوارگان در یونان و ایتالیا تا پایان سال خبر دادند تا امکان همکاری متخصصان ادارات مربوطه اتحادیه اروپا و کشورهای عضو هم در این زمینه فراهم شود.

در همین حال، مرکل اغتشاش ایجاد شده توسط گروه‌های راستی آلمانی در کمپ پناهندگی هایدناو در ایالت زاکسن را نیز غیرقابل قبول خواند. او زد و خورد و درگیری در این کمپ را به شدت محکوم کرد و گفت تصاویر این خشونت وحشتناک هستند: «این رفتارها قبیح و شرم‌آورند و در هیچ حالتی پذیرفتنی نیستند.»

انتهای پیام

کد N932797

وبگردی