آفتاب

تظاهرات مردم نپال علیه پیش نویس قانون اساسی/ ۹ نفر کشته شدند

تظاهرات مردم نپال علیه پیش نویس قانون اساسی/ ۹ نفر کشته شدند

تظاهرات مردم نپال علیه پیش نویس جدید قانون اساسی این کشور درباره تعیین استانهای کشور با توجه به گروهها و فرقه های مذهبی به خشونت کشیده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، تظاهرات مردم خشمگین نپال علیه پیش نویس جدید قانون اساسی به صحنه درگیری با پلیس تبدیل شد که در اثر این حادثه ۹ نفر از مردم و نیروهای پلیس کشته شدند.

بر این اساس تظاهرات کنندگان با سلاح های سرد به سمت پلیس هجوم آوردند که در اثر این درگیری سه شهروند نپالی کشته شدند و بقیه کشته شده ها نیز از افسران پلیس هستند. به گفته «راج کومار شرستا» رئیس پلیس شهر کیلالی، درگیری بین معترضان و پلیس همچنان ادامه دارد و احتمال افزایش شدت درگیری ها می رود.

طبق قانون اساسی جدید دولت نپال استانی جداگانه برای مردم غرب این کشور که از گروههای فرقه «تاروس» هستند تاسیس کرده است. گفته می شود دولت با این اقدام به گونه ای آنها را منزوی کرده و از شرکت در تصمیمات سیاسی منع کرده است.

گروههای مذهبی دیگر نیز از طرح نقشه سیاسی برای استانهای مختلف نگران هستند. دولت نپال این اقدامات را از سال ۲۰۰۸ آغاز کرده است. طبق پیش نویس جدید قانون اساسی کشور به ۷ استان جداگانه تقسیم شده است که گروههای تاروس در این تقسیم بندی جایی ندارند.

بعد از اعلام این قانون هزاران نفر در خیابانهای منطقه تیکاپور در شهر کیلالی تجمع کردند. در پی این اعتراضات، دولت در جلسه فوری از نیروهای نظامی خواست تا با تظاهرات کنندگان برخورد کنند. گفتنی است در کشور نپال بیش از ۱۰۰ گروه و فرقه زندگی می کنند که با اقدامات سالهای اخیر مقامات دولتی مخالف هستند. 

کد N932756

وبگردی