آفتاب

جمع آوری ۸۰ هزار امضا برای بازداشت نتانیاهو در سفر به لندن

جمع آوری ۸۰ هزار امضا برای بازداشت نتانیاهو در سفر به لندن

تعداد امضاکنندگان طومار بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم ‌صهیونیستی در لندن، به حدود ۸۰ هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، طوماری را که چند هفته قبل توسط فعالان بین المللی در سایت پارلمان انگلستان نوشته شد و خواستار بازداشت بنیامین نتانیاهو به محض ورود به لندن است، ۸۰ هزار نفر امضا کرده اند.

«دامین موران» شهروند انگلیسی که این حرکت را راه اندازی کرده است، گفت: به موجب قوانین بین المللی نتانیاهو باید به خاطر ارتکاب جنایت های جنگی در حمله اخیر به غزه، به محض ورود به انگلیس بازداشت شود. این در حالی است که طومار بازداشت نتانیاهو همچنان فعال است و هنوز هم تعداد امضا‌کنندگان آن که حتما باید بریتانیایی یا ساکن بریتانیا باشند، در حال افزایش است.

وی افزود: در صورتی که تعداد امضا کنندگان طومار به ۱۰۰ هزار نفر برسد، امکان بررسی آن در پارلمان انگلیس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. موران در عین حال تاکید کرد: با این وجود به خاطر روابط مستحکمی که میان اسرائیل و انگلیس وجود دارد، بررسی آن در پارلمان بعید است.

این در حالی است که طومار مذکور بعد از جمع آوری ۱۰ هزار امضا، دولت انگلیس را وادار به واکنش کرد. به گونه ای که مقامات دولتی این کشور اعلام کردند مقامات خارجی که به انگلیس سفر می کنند از مصونیت برخوردار هستند و نمی توان آنها را بازداشت کرد.

در همین راستا وزارت خارجه انگلیس با صدور بیانیه ای به طرفین فلسطینی و اسرائیلی توصیه کرد به تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری کمک کنند. لندن با این حال یادآور شده است که «اسرائیل عضو دیوان بین ‌المللی کیفری نیست» و طبعا این نهاد هم نمی ‌تواند تل ‌آویو را تحت پیگرد قرار دهد.

در این بیانیه آمده است: انگلستان دوست نزدیک اسرائیل است و اولویت لندن برای نزاع اسرائیلی- فلسطینی همچنان رسیدن به راه حل دو کشور بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ است. گفتنی است لندن در جریان حمله سال گذشته رژیم ‌صهیونیستی به نوار غزه که به کشته شدن بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی منجر شد، همواره از تل ‌آویو حمایت و تنها به ابراز نگرانی بسنده کرد.

کد N932713

وبگردی