آفتاب

نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران چقدر هزینه دارد؟

نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران چقدر هزینه دارد؟

تسنیم نوشت:

یک خبرگزاری آمریکایی اعلام کرد بر اساس سندی که آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست روز سه‌شنبه ارائه خواهد کرد هزینه سالانه نظارت این نهاد بر برنامه هسته‌ای ایران ۹.۲ میلیون یورو خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "آسوشیتدپرس"، آژانس بین المللی انرژی اتمی که موظف به نظارت بر تعهد ایران به توافق هسته‌ای که ماه گذشته حاصل شده، است اعلام کرد که این کار سالانه 9.2 میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت و هزینه کلی نظارت در طول توافق حدود 140 میلیون دلار خواهد بود.

بر اساس این سند که آسوشیتدپرس بدان دست یافته و برای نشست ویژه روز سه‌شنبه آماده شده است، هزینه نظارت بر توافق از زمان آغاز اجرایی شدن آن محاسبه شده است.

در سند آژانس آمده است که هزینه کلی نظارت بر توافق 138 میلیون یورو (157 میلیون دلار) است که هزینه سالانه آن 9.2 میلیون یورو (10.7 میلیون دلار) برآورد شده که برای 15 سال در نظر گرفته شده است.

نشست ویژه روز سه‌شنبه آژانس با این هدف برگزار می‌شود که از 35 عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرسیده شود آیا با نقش نظارتی آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران موافقت می‌شود و درباره بودجه مورد نیاز برای انجام این فعالیت نیز پرسیده خواهد شد.
انتظار می‌رود کشورهای مختلفی برای انجام این درخواست آژانس مشارکت داشته باشند.

یک دیپلمات از کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان که چهار کشور مشارکت کننده در مذاکرات هسته‌ای با ایران بودند تعهد کرده‌اند که بخشی از هزینه مورد نیاز برای بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران را بر عهده بگیرند. کشورهای دیگر نظیر ژاپن، فنلاند، استرالیا، کانادا، هلند و نیوزیلند نیز بخشی دیگر از هزینه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را بر عهده گرفته‌اند.
انتظار می‌رود چین و روسیه که دو کشور دیگر مشارکت کننده در مذاکرات هسته‌ای با ایران بودند نیز بخشی از هزینه‌های نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران را بر عهده بگیرند.

5252

کد N932683

وبگردی