آفتاب

گزارش الجزیره درباره تلاش‌های دیپلماتیک ایران در منطقه و بین‌الملل

گزارش الجزیره درباره تلاش‌های دیپلماتیک ایران در منطقه و بین‌الملل

همانگونه که انتظار می‌رفت توافق هسته‌ای ایران در واشنگتن با مخالفت شدید رو به رو شده است جایی که جمهوری‌خواهان مسلط بر کنگره تصمیم دارند بزرگ‌ترین یادگار سیاست خارجی کابینه اوباما را رد کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گزارش الجزیره آمده است: رابرت منندز و چاک شومر دو تن از رهبران دموکرات از در مخالفت با توافق در آمدند که منعکس کننده شکاف‌ها درون حزب باراک اوباما، رییس‌جمهورایالات متحده است. این مخالفت‌ها امیدواری‌ها را نسبت به جلوگیری از رد قعطنامه توسط کنگره را کاهش می‌دهد.

این بدین معناست که اوباما احتمالا مجبور است که از حق وتوی خود به منظور جلوگیری از برهم زدن توافق بین‌المللی استفاده کند؛ توافقی که در شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا تصویب شد.

در حالی که 27 دموکرات در حال حاضر حمایت خود را اعلام کرده‌اند، اوباما تنها به یک سوم از یک صد رای در سنا نیازمند است تا از وتو استفاده نکند.

تاکنون به نظر می‌رسد که کابینه اوباما جهت حفظ حق وتو به اندازه کافی از حمایت کنگره برخوردار است. با در نظر گرفتن این که رهبر جمهوری‌خواهان اذعان کرده که روند بررسی توافق به طور مشخص به نفع رییس‌جمهور است.

جدای از صاحب‌نظران برجسته‌ای چون توماس فریدمن و فرید زکریا تعداد رو به افزایشی از رهبران یهودیان شامل تهیه کنندگان بزرگ هالیود مانند نورمن لر و میلیارد انسان دوست الی براد نیز حمایت خود را از این توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند. اخیرا نیز 340 خاخام آمریکایی از کنگره ایالات متحده خواسته‌اند تا از این توافق حمایت شود.

با این همه اوباما در به‌دست آوردن حمایت احتمالی برای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاریخی تنها نیست.

در طرف دیگر نیز تهران تلاش دارد در خصوص مشارکت راهبردی توافق حمایت بین‌المللی را ایجاد کند و نگرانی‌ها را به‌ویژه در میان کشورهای همسایه کاهش دهد. ایران با بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران ایجاد فصل جدیدی در روابطش با جهان بیرون را مخابره می‌کند.

مهارت ظریف

بدون تردید حسن روحانی، رییس‌جمهور و دولت وی برای به‌دست آوردن توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ از ظرفیت‌های دیپلماتیک قابل توجهی استفاده کردند. برای نخستین‌بار تهران گفت‌وگوهای مستمر و چانه‌زنی با واشنگتن را به‌کار گرفت. روندی که با تماس تلفنی تاریخی بین روحانی و اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2013 شتاب گرفت.

دولت روحانی با ارائه کابینه‌ای متشکل از دارندگان مدرک PHD از آمریکا، بدون تردید اختلاف جزئی برای درک پیچیدگی‌های سیاسی واشنگتن و محاسبات استراتژیک اوباما داشت.

خوشبختانه روحانی می‌توانست بر استعدادهای منحصر به فرد وزیر امور خارجه‌اش حساب کند. جواد ظریف که چند سالی را در ایالات متحده و به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل بین سال‌های 2002 تا 2007 گذرانده بود قادر بود تا ارتباط موثری را برقرار کند.

وزیر امور خارجه ایران تسلط خود به انگلیسی با لهجه آمریکایی را به کاربرد و از فهم دیپلماتیک خود برای افزایش وجهه بین‌المللی ایران استفاده کرد.

وی با نوشتن مقالاتی در روزنامه‌های معتبر آمریکایی شامل فارن افرز و نیویورک تایمز به دور از هر گونه تندروی رایحه عقلانیت و نزاکت را طرح‌ریزی کرد.

او با اطمینان خاطر مصاحبه‌هایی را با روزنامه‌نگاران برجسته و رسانه‌های جهانی ترتیب داد تا با سخنی شیوا نقطه نظر تهران و تمایلش برای ایجاد راه‌حل دیپلماتیک در خصوص مسائل هسته‌ای را ابراز دارد.

پس از دو سال مذاکرات پیوسته با قدرت‌های جهانی به رهبری جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ظریف و همکارانش قادر بودند تا به نقطه هم‌گرایی مطلوب برای رسیدن به یک توافق جامع هسته‌ای دست یابند.

پایان دادن به انزوای بین‌المللی ایران از قول‌های کلیدی کابینه روحانی در جریان انتخابات 2013 بود.

ایران نه تنها علاقه‌مند به طی مسائل هسته‌ای است بلکه خواهان بازیابی وجه بین‌المللی و ایجاد فصلی نوین در روابط خارجی خود است.

در حالیکه اوباما گرفتار مخالفان در خانه است،‌ تهران به استقبال مقامات رسمی اروپایی می‌رود. زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان،‌ لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه،‌ پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا،‌ فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه بریتانیا و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز هینز فیشر رییس‌جمهور اتریش که قرار است در ماه سپتامبر از ایران دیدار کند از جمله این مقامات هستند.

در کنار این مقامات عالی خارجی بسیاری از گروه‌های بازرگانی به دنبال فرصت‌های سرمایه گذاری در بازارهای مصرفی ایران هستند.

از روحانی نیز برای بازدید از رم و پاریس همراه با موگرینی رییس سیاست خارجی اروپا در پی «اتحاد تمدن‌ها» با ایران به ویژه برای جنگ علیه تروریسم دعوت به عمل آمده است.

تهران سعی در جذب کردن رسانه‌های جهانی دارد. تنها در ماه گذشته تهران برای 17 سازمان رسانه‌یی ویزا صادر کرد.

هم‌چنین کابینه روحانی ارتباطات سازنده با همسایگانش که اولویت اصلی تهران است را خواستار است. از سال 2013 ظریف به شعار دور کردن تخاصم از اعضای اصلی شورای همکاری خلیج شامل امارات و قطر و کویت بازدید کرد.

درمقاله‌ای که در چند روزنامه عرب زبان به چاپ رسید وی خواستار ایجاد جبهه‌ای متحد علیه افراط گرایی و همبستگی بهتر و امنیت مشترک در منطقه شد. در برابر بحران‌های سوریه، یمن و عراق که به مرحله خطرناکی رسیده است، نیاز ایجاد ارتباطی سازنده بین ایران و همسایگانش بیش از پیش مهم است. بدون شک کابینه روحانی آماده رویارویی با دیگر چالش‌های دیپلماتیک هستند.

انتهای پیام

کد N932594

وبگردی