آفتاب

انتقاد نخست وزیر ژاپن از سفر اخیر مدودف به جزایر کوریل

انتقاد نخست وزیر ژاپن از سفر اخیر مدودف به جزایر کوریل

نخست وزیر ژاپن از سفر اخیر همتای روس خود به یکی از جزایر مورد مناقشه میان دو کشور انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن امروز(دوشنبه) خطاب به یک هیات پارلمانی این کشور در ارتباط با سفر اخیر دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه به یک جزیره از مجمع‌الجزایر مورد مناقشه کوریل گفت: این سفر بر خلاف موضع ژاپن بوده و به احساسات مردم ژاپن آسیب می زند. چنین سفری به شدت تاسف برانگیز است.

این اظهارات آبه پس از آن مطرح شد که مدودف روز شنبه وارد جزیره ایتوروپ، یکی از جزایر مجمع الجزایر کوریل که مورد مناقشه میان دو کشور است، شد.

پس از این اقدام مدودف،‌ فومیو کیشیدا،‌ وزیر امور خارجه ژاپن، فورا اقدام به احضار سفیر روسیه در این کشور کرد و رسما به این اقدام نخست وزیر روسیه اعتراض کرد.

این سفر همچنین باعث شد که کیشیدا سفر برنامه ریزی شده خود به روسیه را که چند هفته دیگر قرار بود انجام شود به تعویق بیاندازد.

قرار بود کیشیدا با این سفر مقدمات سفر ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهور روسیه به کشورش در سال جاری میلادی را به منظور حل و فصل مناقشه ارضی 70 ساله میان دو کشور فراهم کند.

سربازان شوروی پس از تسلیم شدن ژاپن در جنگ جهانی دوم اقدام به تصرف این جزایر کردند.

این مناقشه هفت دهه ای باعث اخلال در تجارت میان دو کشور شده و مانع امضای یک معاهده صلح رسمی پس از جنگ میان توکیو و مسکو شده است.

شینزو آبه خاطر نشان کرد: آن چه که برای منافع ملی کشور ما مهم است حل و فصل مناقشه ارضی بر سر مناطق شمالی و امضای معاهده صلح با روسیه است.

ژاپن مجمع الجزایر کوریل را "مناطق شمالی" می خواند.

انتهای پیام

کد N932562

وبگردی