آفتاب

هدف عباس از تغییرات تاکتیکی در ساف چیست؟

هدف عباس از تغییرات تاکتیکی در ساف چیست؟

در حالی که اخیرا محمود عباس و دیگر اعضای کمیته اجرایی ساف استعفا کرده‌اند، برخی مقامات فلسطینی بر این باورند که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تلاش است تا فضای سیاسی تشکیلات خودگردان و جنبش فتح را به نحوی ساماندهی کند که از یک سو نفوذ خود را بیشتر کرده و از سوی دیگر برای هرگونه انتقال آسان قدرت در زمانی نامشخص آماده شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، محمود عباس که اداره کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) به عنوان عالی‌ترین هیات رهبری بر مردم فلسطین در داخل و خارج و همچنین جنبش فتح، بزرگترین جنبش در ساف را در اختیار دارد گام‌های عملی را جهت ساماندهی به فضای سیاسی آغاز کرده است.

این اقدام پس از چند سال جنجال در خصوص لزوم به روز کردن این هیات‌ها و تعیین جانشینی برای وی صورت گرفته است.

محمود عباس خواهان نشست فوق‌العاده‌ای برای شورای ملی جهت انتخاب کمیته اجرایی جدید شده است.

این در حالی است که انتظار می‌رود وی شخصاً بر هفتمین کنفرانس جنبش فتح نظارت داشته باشد که احتمال می‌رود همچنین به تشکیل کمیته مرکزی جدیدی تا قبل از پایان سال بینجامد.

رهبران فلسطینی می‌گویند که این اقدامات با هدف فعال‌سازی این هیات‌ رهبری است.

این در حالی است که ناظران معتقدند هدف از این اقدامات رهایی از دشمنان عباس از یک سو و وارد کردن طرفداران وی به عرصه قدرت از سوی دیگر است.

در همین حال واصل ابو یوسف، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش گفت: این استعفا صوری است و هدف از آن ساماندهی به وضعیت این سازمان و انتخاب کمیته جدید است.

اما منابع در مصاحبه با الشرق الاوسط تاکید کرده‌اند که تشکیل کمیته اجرایی جدید با هدف رهایی از برخی از دشمنان محمود عباس از جمله یاسر عبد ربه دبیرکل سابق کمیته اجرایی است که عباس او را ماه گذشته از منصبش برکنار کرد و اشخاص دیگری را به کار گماشت.

منابع افزودند: این هیات‌های جدید موضع عباس را بیشتر تقویت خواهند کرد و به وی این امکان را می‌دهند تا هر زمان که خواست جانشینی برای خود تعیین کند.

با وجود اینکه هیچ کسی تاکنون با موضعی قوی برای جانشینی عباس کاندیدا نشده است، اما محمود عباس که 80 سال از عمر وی می‌گذرد تمایل دارد شخصاً جانشینش را انتخاب کند و این امر برخلاف موضع یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین است که زمانی که از دنیا رفت هیچ جانشین یا کاندیدا هم برای او وجود نداشت و اختلافات شدیدی در داخل جنبش فتح قبل از اینکه عباس جایگاه خود را تثبیت کند، شکل گرفت.

انتهای پیام

کد N932358

وبگردی