آفتاب

تخریب آثار باستانی؛ مراحلی سیاه در تاریخ بشریت

تخریب آثار باستانی؛ مراحلی سیاه در تاریخ بشریت

در طول تاریخ شاهکارهای فرهنگی و تاریخی بسیاری بنا به دلایل مختلف آماج تخریب‌ قرار گرفته‌اند اما نتیجه همواره یک چیز بوده است و آن اینکه بشریت بخش مهمی از حافظه تمدنی و میراث خلاقانه خود را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، در ذیل برخی از برجسته‌ترین مکان‌هایی آورده شده است که قربانی سرکشی‌های افراط‌گرایانی شده‌اند که در گذشته مساحت‌های گسترده‌ای از جهان را در تصرف داشتند.

وای‌کینگ‌ها در اروپا

وای‌کینگ‌ها که در کشورهای اسکاندیناوی ساکن بودند دست به غارت‌های گسترده‌ای در اروپا زدند و در این زمینه قایق‌های تندرو و توانایی‌هایشان در سفر، تحرکات سریع در رودها و دریاها را برای آنها ممکن می‌کرد و بدین ترتیب غارت‌گری‌هایشان علیه ملت‌ها و تخریب هر آنچه که در مسیرشان بود آسان گشت.

تاریخ وای‌کینگ‌ها که قدمتشان به پایان قرن هشت تا قرن یازده میلادی بر‌می‌گردد آکنده از جنگ‌ها و درگیری‌هایی است که در جریان آن تر و خشک را با هم سوزاندند و در این بین انگلیس بیشترین آسیب را از این حملات دید.

مغول‌ها و پایتخت خلافت عباسی

بغداد، پایتخت خلافت عباسی و از آبادترین شهرهای آن روز جهان در سال 1258 میلادی توسط سپاه بزرگ مغول‌ با رهبری هلاکوخان تخریب و به آتش کشیده شد. از برجسته‌ترین مکان‌های تخریب‌شده توسط مغول‌ها کتابخانه بغداد (بیت‌الحکمة) بود که در آن تعداد زیادی کتاب تاریخی، علمی به آتش کشیده شد.

انهدام مجسمه‌ها بودا توسط طالبان

در سال 1998 طالبان که بر بخش‌های وسیعی از افغانستان حکم می‌راند سر مجسمه‌های بزرگ بودا را در مرکز افغانستان منفجر کرد. طالبان این اقدام را با این استدلال که مجسمه‌ها به منزله بت هستند، انجام داد. سپس اعضای طالبان در مارس 2001 مجسمه‌ها را با بمب‌گذاری به صورت کامل منهدم کردند.

فجایع داعش در عراق

مجسمه ابوتمام: مجسمه بزرگ ابوتمام، شاعر عرب و صاحب دیوان «حماسه» در ژوئن 2014 فقط چند روز پس از اشغال موصل توسط داعش تخریب شد.

مرقد اربعین: در پایان سپتامبر 2014 مرقد اربعین در شهر تکریت عراق منفجر شد. در این مقبره پیکر 40 سرباز از ارتش خلیفه عمر بن خطاب که در جریان فتوحات ارتش اسلام در سال 638 میلادی در بین‌النهرین کشته شده بودند، مدفون بود.

کلیسای الخضراء: این کلیسا که قدمت آن به حدود 1300 سال قبل برمی‌گردد در تکریت، بزرگترین شهر استان صلاح‌الدین قرار داشت و در سال 2014 منهدم شد. این کلیسا کشتارهای دسته جمعی مسیحیان توسط مغول‌ها در سال 1258 را نیز شاهد بود.

مسجد سلطان ویس: داعش مسجد تاریخی سلطان ویس را در مرکز شهر موصل در اواخر سال 2014 منفجر کرد.

کتابخانه موصل: تروریست‌های داعش به کتابخانه مرکزی موصل واقع در شمال عراق هم رحم نکردند و آن را در اوایل سال 2015 مورد حمله قرار دادند و تعداد زیادی از کتاب‌ها را پس از گزینش در آتش جهل خود سوزاندند.

قلعه تلعفر: پایگاه‌های اجتماعی در ژانویه 2015 تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌داد آسیب بسیاری به دیوارهای قلعه تلعفر واقع در غرب موصل رسیده است. گمان می‌رود که آسیب‌های وارده در اواخر دسامبر و یا اوایل ژانویه توسط داعش صورت گرفته است.

موزه موصل: در فوریه 2015 افراد مسلح داعش صدها قطعه باستانی با ارزش و آثار تاریخی آشوری را در موزه موصل تخریب کردند.

جنایت داعش علیه میراث بشریت در موصل

شهر الحضر: در مارس 2015 وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق اعلام کرد که تندروهای داعش آثار تاریخی شهر باستانی الحضر در شمال عراق را تخریب کرده‌اند.

شهر نمرود: داعشی‌ها در مارس 2015 با استفاده از بلدوزرها و تجهیزات راه‌سازی به شهر باستانی نمرود حمله کردند و آن را تخریب کردند. یونسکو این اقدام را جنایت جنگی خواند.

مقبره یونس پیامبر: در 24 ژوئیه 2015 تروریست‌های داعش مرقد منسوب به یونس پیامبر (ع) را با خاک یکسان کردند و بمب‌هایی را در این مقبره کار گذاشته و آن را در مقابل چشم مردم منهدم کردند.

آرامگاه‌های تاریخی در پالمیرا

آثار باستانی سوریه در چنگال داعش

با سقوط مناطق مرکزی سوریه و اشغال شهر پالمیرا توسط داعش، تروریست‌های این گروه بیش از 50 درصد از آثار باستانی این کشور را تحت تصرف خود درآوردند که برخی از آنها را تخریب کرده و از بین بردند.

آمفی تئاتر رومانی، در پالمیرا که دو هزار سال قبل ساخته شده بود، در مه 2015 از یک اثر باستانی دارای شهرت جهانی به صحنه‌ای برای نمایش جنایت‌های داعش تبدیل شد که آنها اسیران خود را در آن می‌کشتند.

مقبره‌های شخصیت‌های دینی: داعش دو مقبره را در شهر باستانی پالمیرا در ژوئن 2015 تخریب کرد که یکی از آنها مزار محمد بن علی، از خاندان علی بن ابیطالب (ع) و دیگری مزار یک علامه‌ با نام ابو بهاءالدین بود.

پالمیرا

صومعه مار إلیان پرهیزگار: تروریست‌های داعش صومعه مار إلیان پرهیزگار را در استان حمص در مرکز سوریه در اوت 2015 منهدم کردند.

معبد بعل شمین: آخرین جنایت داعش در این باره به چند روز گذشته بر می‌گردد و تروریست‌های داعش این معبد مشهور را که بزرگترین معبد باستانی پالمیرا بود اواسط اوت منفجر کردند.

انتهای پیام

کد N932322

وبگردی